Zalige plek om je hoofd neer te leggen

Met een website, een muzieklabel en drie nieuwe stadsgidsen breidt het merk Hip Hotel nog altijd uit. Herbert Ypma: ‘Een hotel is een startpunt.’..

Een ding is duidelijk: iedereen is hier razend druk vandaag. En niemand in zijn Londense kantoor weet waar hij uithangt. Cadeautje kopen voor zijn zoontje, klinkt het eerst. Zijn reis naar New York voorbereiden, weet een ander. Pas na een uur duikt hijzelf op, komt meteen ter zake met de vraag of het interview in het Engels of Nederlands moet plaatsvinden en steekt van wal.

Herbert Ypma (47), de man achter het fenomeen Hip Hotel, heeft van het reizen een carrière gemaakt. Hij is in Leiden geboren, woonde in New York, Australië, Nederland, Spanje en resideert tegenwoordig in Londen. Sinds zijn ouders een caravan achter hun Skoda monteerden en hun enthousiaste jongste meenamen op een trip dwars door Europa, heeft het reisvirus hem in de greep.

Vier maanden per jaar is hij onderweg, waar ook ter wereld. Ondertussen staat hij aan het hoofd van een klein bedrijfje met wereldwijd succes. ‘Hip Hotel’ is intussen een merknaam geworden, en Herbert Ypma – slechts zelden kleurt een Amerikaans accent zijn moedertaal – is zich daar terdege van bewust.

Meer dan vijf miljoen boeken heeft hij verkocht; luxe, weldadig geïllustreerde gidsen over strandhotels, over betaalbare hotels, over droomhotels of over hotels in ‘de meest trendy skioorden’ van Europa en Amerika. Kortom, wegwijzers naar Hip Hotels, waarbij HIP staat voor Highly Individual Places. In tweede instantie dan, want het was toeval, zegt Ypma, niet meer dan een leuke bijkomstigheid, dat het woord zich als toepasselijke afkorting liet gebruiken.

Hij verwerpt het idee dat de door hem geselecteerde hotels per se chic, geheel volgens de laatste trend en/of duur moeten zijn. Het zijn geen designhotels, klinkt het vastberaden. Want de hand van een internationaal gerenommeerde architect of interieurspecialist alleen biedt nog geen garantie voor een hip of interessant hotel.

‘Misschien ziet het er fantastisch uit. Maar kun je er ook goed slapen en eten? Sommige hotels bestaan al meer dan tachtig jaar, maar kunnen evengoed Hip Hotel worden omdat de sfeer er zo leuk is, de kamers aangenaam en de omgeving betoverend.’

Vorig jaar verscheen zijn negende boek, de Hip Hotel Atlas, een lijvig boek van 520 pagina’s. Het was meteen Ypma’s afscheid van uitgever Lannoo, die niet langer brood zag in de onderneming. Voor de nieuwe gidsen – van Londen en Parijs, die komende week verschijnen – moest hij uitwijken naar Anthos.

Ypma laat zich er niet door uit het veld slaan. Integendeel, volgens hem is Lannoo op het verkeerde moment afgehaakt. ‘Nu lijkt het misschien doodnormaal, maar toen ik begon met Hip Hotels was het een onbekend concept. Gaandeweg zijn er heel wat imitaties op de markt gekomen: grotere boeken, meer pagina’s. Dat bewijst dat het geen vergankelijk fenomeen is, of modeverschijnsel.’

Hip Hotel gaat juist uitbreiden. Discovery Channel stond al klaar om het concept over te hevelen naar televisie. Jammer dat de samenwerking op het laatst afketste, maar tv blijft een optie. In juni opent de ‘spectaculaire’ nieuwe Hip Hotel-website, volgens Ypma geconstrueerd met ‘nieuwe technologieën’ en ‘een enorme bibliotheek’.

Maar nog opgetogener is hij over het muzieklabel Hip Hotel, dat eind mei van start gaat. Twee cd’s – Orient en Beach – brengt hij om te beginnen uit, samen met platenmaatschappij Warner. ‘Het gaat om muziek die ik onderweg ben tegengekomen; vaak heel gekke dingen. Al ben je de beste dj ter wereld, wellicht heb je nog nooit gehoord van deze tracks.

‘Jaren geleden belandde ik bijvoorbeeld in Mexico in een klein hotel aan het strand. Er stond een piramide, waar bovenop een zwembad was gebouwd en de dj zijn ding deed. Eigenlijk was het één grote nachtclub. Ik herkende er een lied, maar pas na lange tijd realiseerde ik me dat het een mambo samba-versie was van Deep Purple’s Smoke on the Water. Zoiets gebeurt je alleen op reis.’

Het nieuwe label, eigenlijk een soort wereldmuzieklabel, past volgens hem precies in de ontwikkelling die Hip Hotel doormaakt. ‘Ik zie Hip Hotel nu als een reismerk, een soort lifestylemerk. Ik ga ervanuit dat reizigers iets willen overhouden van hun trip. Niet voor niets zal de nieuwe site openen met de kop Make Travel Memorable.’

Zijn kennis heeft hij vergaard toen hij als mid-twintiger in Australië een tweemaandelijks tijdschrift voor architectuur begon: Interior Architecture. ‘Het was ontiegelijk veel werk en altijd waren er moeilijkheden. Ik werd het spuugzat omdat ik te perfectionistisch was. Op een gegeven moment besloot ik met die redactie stedenmagazines te gaan maken. Leuk, want dan verhuisden alle medewerkers voor een week of drie mee naar Barcelona, Nieuw Zeeland of Los Angeles, en maakten we themanummers rond architectuur, mode, fotografie, de leukste winkels.’

Uit die tijd stamt zijn contact met designwinkel Vinçon in Barcelona. ‘Via de eigenaar kwamen we in contact met ’s werelds bekendste architecten en designers. In een mum van tijd werden we voorgesteld aan hun vrienden en de vrienden van hun vrienden. We waren op de hoogte van allerhande projecten overal ter wereld. Op die manier kregen we een indrukwekkende database van de gekste en leukste hotels ter wereld. Daar ligt de basis van Hip Hotel.’

Ypma zucht eens diep. De vraag is of hij, zoals bij zijn collega’s van Lonely Planet goed gebruik is, zich niet bekend maakt bij zijn intrek in een hotel, ten behoeve van de objectiviteit. ‘Ik heb het slechts één keer meegemaakt dat een hotel zich echt voor me uitsloofde. In alle andere gevallen kreeg ik alle ruimte om op onderzoek te gaan, hoor.’

Lonely Planet is sowieso geen referentiepunt voor Ypma. ‘Men zegt dat men zo te werk gaat, maar it’s all part of the game.’ En van Tony Wheeler, de oprichter van Lonely Planet, heeft hij helemaal geen hoge pet op. ‘Dat zou een bereisd man moeten zijn. Maar aan zijn kantoor is het niet te zien. Ik dacht dat er Boeddhabeelden zouden staan of allerhande reissouvenirs. Niets is minder waar: ze zitten in een lelijk, saai gebouw.’

Volgens Ypma is de keuze voor een hotel van essentieel belang als je op reis bent. ‘Neem Bangkok. Leuke stad, maar logeer je er in een rothotel, dan krijg je een slechte indruk van die stad. Logeer je echter in het Metropolitan, dan tref je een jong, mooi publiek. Het herbergt bovendien een van de mooiste restaurants waar veel locals komen. Zij zullen je uiteindelijk een heel andere Bangkok laten zien.’

Het gaat er dus niet enkel om waar je ’s avonds je hoofd op een kussen legt, wil hij maar zeggen. ‘Een hotel is een startpunt.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden