Winkelcentrum lokt kinderen (én ouders)

Het principe is eigenlijk: het kind stuurt en pa en moe betalen, zegt M. van Kolfschooten. De bedenker van Het Drakennest - 'het eerste kinderwinkelcentrum in Nederland' - windt er geen doekjes om....

Juist daarom gaan bij Het Drakennest de kinderen als spil fungeren: zíj moeten de ouders van richting veranderen. En wel concreet: het Mooierplein op, de Mooierstraat in. Want in dit smalle straatje in de oude binnenstad van Amersfoort komt het nieuwe winkelcentrum voor kinderen van 0 tot 12 jaar. En voor hun ouders, opa's, oma's en suikertantes.

In Amersfoort is niet alleen 20 procent van de bevolking jonger dan 13, ook het gemiddelde besteedbaar inkomen ligt ongeveer 16 procent hoger dan in de rest van Nederland. Vooral kleine kwaliteitswinkels zijn geïnteresseerd in het project. Op dit moment wordt er nog gebouwd. De achttien winkelpanden, ontworpen door de Amersfoortse architect Berry Dillen, moeten in oktober klaar zijn.

'Kinderen worden steeds serieuzer genomen als consument', zegt Maartje van Osch van marketing- en adviesbureau Kidwise. Het idee van een kinderwinkelcentrum spreekt haar aan.

'Het is goed dat kinderen worden opgevoed als consument, dat ze op jonge leeftijd al leren omgaan met alle verleidingen. Maar zo'n winkelcentrum moet niet een soort walhalla van fun worden, maar een realistische winkelomgeving.'

Van de deelnemende ondernemers wordt verwacht dat ze iets extra's doen voor de kinderen. Bijvoorbeeld door de winkel in te richten als een jungle, met aapjes en lianen in de etalage. Om die reden zullen er geen grote ketens met een vaste formule, zoals Bart Smit, in de straat komen.

Kevin (10), met ijsje in Intertoys, vindt het leuk dat er een winkelcentrum voor kinderen komt. Een jungle lijkt hem een beetje kinderachtig. Twee keer in de week gaat hij na school winkelen, soms met een vriendje, soms alleen. Hij hoopt vooral op een nieuwe speelgoedwinkel. Eén waar de Pokémonkaarten niet steeds uitverkocht zijn, en waar ze computerspellen en dvd verkopen.

Hij boft. In de nieuwe winkelstraat komt een audio/video/ computerspeciaalzaak. Verder komen er merkkledingwinkels, schoenenwinkels, een dierenspeciaalzaak, een kindercafé, kinderopvang en een kinderkapper.

'Bij een normale kapper krijgt een kind hoogstens een kleurplaat, en zit het op een iets hogere stoel', zegt projectleider Van Kolfschooten. 'Bij de kinderkapper zitten ze in een Barbiemobiel of op een motor, en kijken ze tv terwijl ze worden geknipt. Het kind zit stil en schreeuwt niet. Dat is fijn voor kapper én voor ouder.'

'Gemak voor de ouder', is het stopwoord van de projectleider. 'Ouders hoeven niet meer van hot naar her met de kinderen op de fiets. Je hebt alle winkels bij elkaar. En als de ouders voor zichzelf willen winkelen, kunnen ze hun kind voor een uurtje in de kinderopvang stallen.' De kinderwinkelstraat ligt pal naast het grote winkelcentrum.

Gemak voor de ouder is één, maar fun voor de kinderen is twee. Dat wil zeggen: kinderen moeten het er zo leuk vinden, dat ze hun ouders mee naar de winkelstraat slepen. Maar het moet niet té leuk worden, zeker niet buiten, want op straat wordt niets verkocht. In de Mooierstraat en op het plein komen dan ook geen bankjes, prullenbakjes, klimrekken of glijbanen.

De draak op de voorgevel aan het begin van het Drakennest, kan nog net. Door op een knop te drukken, spuugt de draak water de gracht in. 'Het vermaak moet kortstondig zijn, en ondersteunend', aldus projectontwikkelaar G. Jansen. 'Het gaat tenslotte om de winkels.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden