Postuum Willem van der Mee

Willem van der Mee (1942-2018): Reclameman met altijd een vastomlijnd plan

Reclameman Willem van der Mee, die bij zijn familie bekendstond als ‘sergeant-majoor’, vond in het leiden van The Greenery zijn pittigste klus.

Willem van der Mee

Hij was een vooraanstaand marketeer en gerenommeerd reclameman. ‘Iedereen wist wat ze aan hem hadden’, zegt zijn jongste broer Walter van der Mee. ‘Thuis stond hij bekend als een sergeant-majoor. Hij had een vastomlijnd plan met duidelijke doelen. En daar hield hij aan vast.’

Willem van der Mee leidde de laatste dertig jaar verschillende Nederlandse bedrijven, waaronder Unox, Calvé, wijnimporteur Verbunt, de Smiths Food Group en The Greenery. Maar hij werd vooral bekend in zijn rol als voorzitter van de Bond van Nederlandse Adverteerders en voorzitter van de Stichting Reclame Code. Dat laatste was hij tot maart 2017. Van der Mee overleed op 8december in zijn woonplaats ’sHertogenbosch aan kanker.

Hier werd hij ook geboren als oudste in een katholiek gezin van vier jongens. Zijn vader werkte daar eerst op de provinciale griffie en zou later gemeentesecretaris worden in Woudrichem, vlakbij Gorinchem, en Mill in het oosten van Brabant.

Na de hbs volgde Willem een bedrijfskundeopleiding aan Nyenrode. Zijn eerste baan was exportmanager bij Unox in Oss, een dochter van Unilever. Hier leerde hij in de praktijk de fijne kneepjes van het marketingvak. Later zou hij voor Unilever bij Calvé werken.

In 1981 werd hij directeur van Verbunt in Tilburg, dat destijds bij het concern van Douwe Egberts (DE) hoorde. Toen DE onderdeel werd van Sara Lee, verkaste Van der Mee naar spuitbussen- en schoensmeerfabrikant Intradal Nederland. In 1988 werd hij topman van Smiths Food Group dat in Nederland een aardappelchipsfabriek had in Langedijk. Hij liet een nieuwe fabriek bouwen in Brabant en een hoofdkantoor in Maarssen. Smiths was destijds een van de belangrijkste reclamemakers. Liefst 12miljoen gulden werd toentertijd per jaar uitgegeven aan met name televisiereclame. Van der Mee werd voorzitter van de Bond van Adverteerders/BVA.

In die functie zette hij reclamebureaus en media-exploitanten onder druk om meer transparantie te tonen. Hij werd een belangrijke pleitbezorger van commer-

ciele televisie waarmee hij het rigide, monopolistische beleid van de Ster wilde doorbreken. In 1991 werd hij benoemd tot ‘Reclameman van het Jaar’. Of reclame leuk was of niet maakte hem niet zoveel uit. ‘Het is een nuttig en waardevol instrument om merken en producten aan te prijzen. Communicatie is de brandstof van onze economie’, zei hij in 1992.

Hij vertrok toen PepsiCo, dat later de merknaam Smiths zou veranderen in Lays, het bedrijf overnam. In 1996 werd Van der Mee ceo van The Greenery, ontstaan uit een fusie van negen grote Nederlandse groenteveilingen. De noodzakelijke sluiting van vestigingen leidde tot conflicten met de 9.000 telers/aandeelhouders. ‘Democratische processen horen bij een coöperatie, maar niet bij een bedrijf. Als je dat toelaat, duurt het minstens tien jaar voordat het businessplan is uitgevoerd’, zei hij bij zijn vertrek twee jaar later.

Vanaf 2000 was Willem actief als adviseur en commissaris. Eind 2005 werd hij voorzitter van reclamewaakhond de Stichting Reclame Code, die toen op één oor lag. Van der Mee slaagde erin het zelfregulerende orgaan van de reclamemakers nieuw leven in te blazen en de financiering veilig te stellen.

Hij was een fanatiek sporter, onder meer bij de wielerclub Les Fleches, waartoe ook wijlen Gerrie Knetemann behoorde.

Willem van der Mee hield van Noord-Brabant en met name van ’sHertogenbosch, waar hij na twintig jaar weer ging wonen. Van der Mee had twee zoons met zijn eerste partner.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden