Het eeuwige leven Willem-Jan van de Wetering (1946-2019)

Willem-Jan van de Wetering (1946-2019): van oprichter Hitkrant tot spiritueel coach

Willem-Jan van de Wetering was een selfmade ondernemer en popjournalist. Later wilde hij mensen hun eigen karakter en dat van anderen laten ontdekken.

Willem-Jan van de Wetering. Beeld ANP

In 1986 was hij manager van de meidengroep Frizzle Sizzle die met het nummer Alles heeft een ritme meedeed aan het Eurovisie Songfestival in Noorwegen.

Willem-Jan van de Wetering (oprichter van Hitkrant, manager van popsterren, uitgever en radiodirecteur) krabde zich daar ineens achter de oren. ‘Als ik dit de rest van mijn leven moet gaan doen word ik gek.’ Hij besloot een andere weg in te slaan – iets spiritueels. Hij ging op zoek naar de zin van het leven en vond dat in het enneagram – een psychologisch model dat mensen inzicht geeft in hun eigen karakter en dat van anderen. Hij verhuisde naar Dedemsvaart, ging lessen geven, coachen, richtte een uitgeverij op en schreef een slordige vijftig boeken over het onderwerp.

Drie jaar geleden werd longfibrose bij hem vastgesteld. ‘Hierbij kunnen de longen dusdanig verkleven dat een longontsteking wel­eens fataal zou kunnen worden. Bij de laatste gebeurde dat ook’, zegt Marianne Meijer, de derde partner in zijn leven. De laatste weken verbleef Van de Wetering in een hospice in Zwolle, waar hij 27 juli overleed.

Hij werd als schoenmakerszoon geboren in Noordwijkerhout. Heel jong overleed zijn vader. Met zijn moeder en broertje toog hij naar Amsterdam, waar een sigarenzaak werd geopend. Op zijn 15de jaar besloot hij journalist te worden. Hij schreef voor Het Parool, De Amersfoortse Courant, Het Brabants Dagblad en Muziek Parade.

Eind 1974 richtte hij het weekblad De Nationale Hitparade op, waarvan de titel twee weken later al veranderd werd in Hitkrant. Dit blad liftte mee op het succes van Toppop. De ingelegde posters die gericht waren op de meisjeskamers – ‘ik wilde geen nietje in de neus van John Travolta’ – maakten er een enorm succes van. Met de kopij nam hij het niet zo nauw, bekende hij in een interview in De Stentor. ‘BZN gaf mij een polaroidfotootje, omdat ze een paaltje scheef hadden gereden. Ik maakte daarvan: BZN aan de dood ontsnapt. Of ik schreef dat ik op het feestje had gedanst met Victor Willis van Village People, zo lulde ik door. Op m’n afscheidsboekje van 1980 sta ik met een duim in de mond. Daar kwam het vandaan, uit de duim.’

Het blad had hij toen allang verkocht aan de uitgevers van muziekkrant Oor. Zelf was hij artiestenmanager. Het duo Greenfield & Cook had hij al sinds 1969 onder contract. ­Peter Kok (Cook): ‘We ontmoetten hem in 1968 in een bar in Amersfoort. En hij bleek een enorm dynamische man te zijn. Maar ook heel oprecht. We zijn 51 jaar vrienden gebleven.’

Later kwamen daar groepen als Robert Jacketti & The Scooters en Frizzle Sizzle bij. Ook werd hij directeur van platenlabel Touchdown van CNR met bands als Luv’ en Babe onder contract. In 1986 ging hij op de spirituele tour. Maar hij bleef ook ondernemer. Een jaar later begon hij de uitgeverij Centerbooks, waarbij hij de rechten in Nederland voor de boeken van Michael Jackson en Janet Jackson wegkaapte voor de neus van anderen. Ook was hij nog een blauwe maandag directeur van Radio Noordzee.

Maar uiteindelijk ging alle energie naar het enneagram. Het drieduizend jaar oude model, dat terug zou gaan op de Babyloniërs en ­Pythagoras, stelt mensen in staat op zoek naar zichzelf te gaan. ‘Wanneer je niet op zoek gaat naar wie je werkelijk bent, blijf je steeds dezelfde fouten maken’, zei hij.

Hij onderscheidde negen karaktertypen: de perfectionist, de helper, de winnaar, de romanticus, de waarnemer, de loyalist, de avonturier, de baas en de bemiddelaar. Zelf zag hij zich als avonturier, hoewel zijn vriendin hem ‘in essentie’ een loyalist noemt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden