Column Arnon Grunberg

Wie het goede nastreeft moet zich altijd verhouden tot het kwaad - en dat kan een obsessie worden

Mijn petekind had de profielfoto van zijn WhatsApp gewijzigd, er was een tekening te zien van een hakenkruis en een adelaar. Ik appte: ‘Wat betekent dat?’ Daarop kwam geen antwoord. Nu heb ik zelf op de middelbare school een tijdje betrekkelijk dwangmatig hakenkruizen getekend, die ik daarna weer onzichtbaar maakte, je wilt niet in handen van hulpverleners vallen.

Zijn moeder zei dat we ons er niet te druk over moesten maken, ze waren op school bij geschiedenis bezig met die periode en het was logisch dat dat emoties bij hem losmaakte.

Emoties zijn eigenlijk altijd logisch, zeker in het geval van een veertienjarige. Ik herinnerde mezelf als veertienjarige, ik had de liefde nog niet ontdekt – die kwam een jaar later – maar het hakenkruis al wel. Misschien herhaalde de geschiedenis zich.

Toen ik naast hem zat tijdens het eten was hij vooral bezig met zijn telefoon en in plaats van het allicht overschatte gesprek hield ik het maar op knuffelen.

De volgende ochtend vloog ik terug naar New York, waar ondanks de gedeeltelijke sluiting van de overheid alles hetzelfde was.

Ik dineerde met een vriend die voor een grote Amerikaanse krant werkt. Hij vertelde me dat hij zeker was van zijn baan zolang Trump in het Witte Huis zat. ‘We groeien nog steeds dankzij hem,’ zei hij, ‘we hoeven maar Trump in de kop te zetten of de lezers komen er in horden op af. Hoe meer ze hem haten, hoe meer ze over hem willen lezen. Over Syrië, laat staan Albanië hoeven we niet te beginnen.’

‘Vreemd,’ zei ik, ‘hij is toch een soort liefdesobject, ook voor zijn tegenstanders. Dat is het probleem van het goede, wie het goede nastreeft moet zich altijd verhouden tot het kwaad en dat kan een obsessie worden.’

We wandelden naar het metrostation.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.