op mijn plek

Wat kunst betreft is museumdirecteur Emilie Gordenker een laatbloeier

Emilie Gordenker, directeur van het Van Gogh Museum, is weg van de Mesdag Collectie in Den Haag: ‘Ik was verkocht toen ik deze pracht en praal voor het eerst zag.’

null Beeld Jordi Huisman
Beeld Jordi Huisman

Wie? Emilie Gordenker (56)

Waar? De Mesdag Collectie in Den Haag

Wat doet zij/hij? Directeur van het Van Gogh Museum

Waar zijn we?

‘We zijn bij De Mesdag Collectie in Den Haag. Kunstenaar Hendrik Willem Mesdag en zijn vrouw Sientje Mesdag bouwden deze plek in 1887 naast hun eigen huis. Het diende als plek voor hun kunstverzameling en eigen gemaakte schilderijen. Veel schilderijen die ze verzamelden werden door Franse kunstenaars uit de 19de eeuw gemaakt. De sfeer van die tijd zie je terug in het interieur. De donkere zalen en landschapschilderijen nemen je mee terug in de tijd. Het is alsof je in een tijdcapsule stapt. Ongeveer vijftien jaar geleden kwam ik hier voor het eerst. Ik werkte toen als conservator voor de National Galleries of Scotland en kreeg de opdracht om voor onze grote donateurs een reis door Nederland te organiseren. Mijn directeur was helemaal weg van Franse kunstenaars en wilde per se naar De Mesdag Collectie. Eenmaal aangekomen, begreep ik waarom.’

Waar komt uw liefde voor kunst vandaan?

‘Er was geen specifiek schilderij of kunstwerk dat mij verliefd deed worden op kunst en de kunstgeschiedenis. Ik ben een echte laatbloeier, ik ben pas op mijn 25ste kunstgeschiedenis gaan studeren. In mijn jeugd ging ik weleens met mijn moeder naar een museum, maar kunst was niet iets waar wij thuis veel mee bezig waren. Gelukkig heb ik het uiteindelijk op mijn eigen manier gevonden. Dat kwam vooral door de tijd die ik in New York doorbracht. Ik studeerde toen nog voor mijn bachelor Ruslandkunde en kreeg uiteindelijk ook een vak over kunstgeschiedenis van de eerste decennia van de 20ste eeuw. Dat vak bleef bij me hangen. Ook de fantastische musea in New York zetten mij daartoe aan. Uiteindelijk besloot ik om me te verdiepen in de Nederlandse kunstgeschiedenis. Mijn hoogleraar – een Nederlander – haalde me over met de woorden: ‘In Rusland was de kunst gedurende een jaar of dertig baanbrekend, in Nederland ongeveer driehonderd jaar. De keuze is aan jou!’

Beïnvloedt kunst uw kledingstijl?

‘Nee, mode heeft wel veel met kunst te maken, dat weet ik omdat ik ben gepromoveerd in de kleding in de kunst van de Vlaamse 17de-eeuwse barokkunstenaar Anthony van Dyck. Ik heb er zelfs een boek over geschreven en ontdekte tijdens mijn onderzoek daarvoor dat de manier waarop mensen zich kleden veel kan zeggen over wie we zijn en wat voor achtergrond we hebben. Maar die kennis gebruik ik niet als ik mezelf kleed.’

Wat is uw duurste kleding­aankoop geweest?

‘De jurk die ik voor mijn trouwerij kocht. Ik ben dertien jaar geleden getrouwd. Mijn man en ik kozen een bijzondere plek in Schotland: het eiland Harris in de Buiten-Hebriden. Het werd een turkooizen jurk met een wit jasje van Yves Saint Laurent. Ik draag het nog steeds bij speciale gelegenheden. Het is een jurk tot aan de knieën zonder mouwen van een mooie zijde (satijn). Er zijn ook schoenen bij met torenhoge hakken.’

Oorbellen

‘Deze Georg Jensen-oorbellen heb ik van mijn schoonzus gekregen. Een spontaan cadeau. Ze kreeg de oorbellen eigenlijk van haar moeder. Maar, ze droeg ze amper en vond dat ik ze beter kon gebruiken. Ik ben er erg blij mee. We zien elkaar niet vaak, ze woont in Amerika, maar het is een heel warm mens.’

null Beeld Jordi Huisman
Beeld Jordi Huisman

Armband

‘De armband hoort bij de oorbellen, ik draag de sieraden veel. Ze staan leuk bij zakelijke gelegenheden, maar ook bij een casual outfit. Het was eigenlijk een setje van twee paar oorbellen en een armband. Het tweede paar oorbellen heb ik niet meer. Ze hingen niet zo leuk dus ik heb ze tot manchetknopen laten maken die ik aan mijn man heb gegeven.’

null Beeld Jordi Huisman
Beeld Jordi Huisman

Broek

‘Ik koop bijna nooit kleding in Nederland. Als ik in Nederland ben, heb ik het druk met het werk en andere dingen. Ik voel dan geen noodzaak om te winkelen en heb er ook geen tijd voor. Wanneer ik op reis ben, vind ik het wel altijd leuk om de winkels af te gaan. Drie jaar geleden kocht ik deze broek van Erika Cavallini in Antwerpen. Ik zag hem en vond hem gelijk leuk. Hij is lekker wijd en lang genoeg voor mijn lange benen. Ik hou wel van opvallende kleding maar dan niet te veel tegelijkertijd, dus ik draag hem met een zwarte coltrui.’

null Beeld Jordi Huisman
Beeld Jordi Huisman

Schilderij

‘Sunset near Villerville is mijn lievelingsschilderij uit De Mesdag Collectie. De Franse impressionistische kunstschilder Charles-François Daubigny schilderde hem in 1876. Daubigny is een bekende landschapschilder uit die tijd en was ook een inspiratiebron voor Vincent Van Gogh. De manier waarop de zon straalt op dit schilderij is prachtig. Het is alsof je er zelf bent en de warmte voelt van de ondergaande zon. Het heeft iets tijdloos.’

null Beeld Jordi Huisman
Beeld Jordi Huisman
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden