Hannah van Lunteren: als kind nooit tussen de schuifdeuren.

Profiel Hannah van Lunteren

Wat is dan liefde? Actrice Hannah van Lunteren over de romcom, verliefd worden en auditie doen

Hannah van Lunteren: als kind nooit tussen de schuifdeuren. Beeld Renee de Groot

Ook als je verlegen bent, kun je floreren als actrice – zie Hannah van Lunteren. ‘Ik hou van de afspraak die geldt in het theater: op het podium praat ik.’

‘Het is nou niet zo dat ik als kind joelend tussen de schuifdeuren stond’, zegt actrice Hannah van Lunteren (39). ‘Ik was verlegen en ik bloosde veel.’ Nog steeds trekt soms een lichtroze waas over haar wangen, bijvoorbeeld als je haar vraagt waar haar kracht ligt als actrice. ‘Ehm, mijn nieuwsgierigheid? Naar wat het personage beweegt, naar wat de regisseur wil maken? Mijn onverschrokkenheid? Lastig om van jezelf te zeggen.’ 

Dan doe ik het wel: is het misschien haar grappigheid? ‘Poeh, dat moeten anderen beoordelen. In de tijd dat ik bij het RO-theater werkte, was dat altijd wel mijn rol, ja, het jongste zusje van de familie dat zo grappig was. Maar dat is heel gek om van jezelf te zeggen. Zo meteen leest een van mijn collega’s van toen dit en zegt: Hannah? Die was toch helemaal niet grappig?’

Wat is dan liefde Beeld RV

Maar Van Lunteren is juist wél grappig, als nerdy Assepoester in de film en de legendarische familievoorstelling Lang en gelukkig van het RO-theater bijvoorbeeld, waar ze negen jaar aan verbonden was. En nu in de romantische komedie Wat is dan liefde, die sinds donderdag in de bioscopen draait, waarin ze de bitse echtgenote speelt van Michiel Romeyn. Van Lunteren: ‘Ze hebben een heel slecht huwelijk. Of nee, ze maken veel ruzie. Heb je dan een slecht huwelijk? Misschien hebben ze wel een tamelijk goed huwelijk. Maar, ze gaan toch uit elkaar. Ho – spoiler alert. Nou ja, ze komen ook weer bij elkaar. Hè, wéér een spoiler.’

Repetitiefoto's van De Gebroeders Leeuwenhart. Beeld Bas de Brouwer

Van Lunteren is ook te zien in de voorstelling De gebroeders Leeuwenhart van het Nationale Theater die vanavond in première gaat, naar het beroemde jeugdboek van Astrid Lindgren. ‘Een vreselijk boek’, zegt ze achter een dubbele espresso in het café van filmmuseum Eye in Amsterdam-Noord. Ze woont er vlakbij met man regisseur Erik Whien en hun twee zoontjes, Oskar en Kees van 4 en 2. ‘Het verhaal is vreselijk omdat er twee broertjes in doodgaan, dat is eigenlijk niet te verdragen. Zeker als je kinderen hebt, want met de geboorte van je kind wordt ook die angst geboren. Maar het is ook een prachtig boek, omdat Astrid Lindgren het zo heeft opgeschreven dat het wél te verdragen is.’

Had je het boek als kind gelezen? 

‘Als kind niet, nee. Een jaar of vijf geleden vroeg mijn nichtje van 10 of ik het haar wilde voorlezen, ‘want mama moet steeds huilen’. Tuurlijk, ging ik doen. Nou, ik had zelf ook op bladzijde 3 de tranen al over mijn wangen lopen. Nu heb ik het voor de voorstelling wel helemaal gelezen. Het mooie is: de grote broer, Jonathan, verzint eigenlijk het hele verhaal voor zijn doodzieke broertje Kruimel om hem moed in te spreken, althans, zo kun je het lezen. Zo doen wij het in de voorstelling ook: de personages voeren een verhaal op dat ze gaandeweg verzinnen. Daardoor speel ik drie rollen. Ik ben de moeder, maar ook de verrader en opa Matthias.’

De nieuwe moeder Beeld RV

Wilde je altijd al actrice worden? 

‘Ja, eigenlijk wel, ondanks die verlegenheid. Ik ben ook niet iemand die onder vrienden het hoogste woord heeft, integendeel. Ik denk dat ik daarom misschien van de afspraak hou die geldt in het theater: op het podium praat ik.’

Je ging naar de toneelschool in Maastricht, waar inmiddels nogal wat #MeToo-verhalen over bekend zijn. 

‘Kan ik me iets bij voorstellen. Ik heb daar een heel goede tijd gehad, maar mij is ook wel gezegd dat ik wat sexier moest zijn. Heb ik een enorme snol op een scooter staan spelen, met een diep decolleté en vla in d’r haar. Ik heb er verder nooit last van gehad, maar dat betekent niet dat er niks gebeurde. ‘Mij is nooit iets overkomen’, hoor je wel vrouwen zeggen. Ja, en? Wat bedoel je? Betekent het dat degenen die wel iets is overkomen daar zelf schuld aan hebben? Natuurlijk niet. Het is fantastisch dat ze het naar buiten hebben gebracht.’

Lang en Gelukkig Beeld RV

Daarna heb je negen jaar bij het RO-theater gespeeld, om vanaf 2014 te gaan freelancen. Hoe bevalt dat? 

‘Goed, het was tijd om het nest te verlaten. Het werd routine: dezelfde gesprekjes met collega’s bij de koffieautomaat, elke dag hetzelfde loopje vanaf het station. Maar nu klinkt het alsof het RO een juk was. Dat was het niet, wil je dat heel graag benadrukken? Géén juk. Ik heb het daar te gek gehad.’

‘Vlak voor ik wegging had ik mijn grote liefde ontmoet, Erik, ik denk dat zulke dingen vaak samenvallen. Ik kende hem al uit de theaterwereld, maar we werden gewoon verliefd in de kroeg. Hij ging op vakantie, naar Thailand het was de derde keer dat we elkaar ontmoetten. Ik zei: wat vind je ervan als ik naar je toekom? Twee jaar later kregen we ons eerste kind.’

Terwijl je net je eerste hoofdrol had in een film, Dames 4, waarin je een vrouw speelde die per se géén kinderen wilde, een bloedhekel had aan dat babygedoe van haar vriendinnen. 

Dames 4 Beeld RV

‘Ja. Op de première was ik zwanger, haha. Maar ik kon me goed in haar verplaatsen. Nog steeds wel, als ik op een kinderverjaardag kom.’

‘Een hoofdrol spelen is heel fijn. Niet omdat ik zo nodig in de belangstelling moet staan, maar omdat het op de een of andere manier overzichtelijk is. Je speelt gewoon wat je moet spelen en alle facetten van je personage komen aan bod. Terwijl, in een kleine rol moet je die allemaal in een paar momenten proppen. Dat kan heel lastig zijn.’

Net als audities, lijkt me. 

‘Vreselijk vind ik die. Ik kom altijd ontploft naar buiten, met mijn haar in de war en mijn sleutels kwijt, het is er ook altijd véél te warm. Maar ja, het hoort erbij. Ik ben er wel steeds beter in geworden, ook in omgaan met een afwijzing. Daar heb je als actrice in Nederland nogal eens mee te maken als je niet megabekend bent. Ik heb onlangs nog een paar maanden bij een bakker gewerkt, met de gedachte: ik verkoop liever brood dat met liefde gemaakt is, dan dat ik rollen speel waar mijn hart niet ligt. Wel echt een heel goeie bakker.’

Doe je wel eens reclames? Ik zie jou wel een vaste rol spelen in een supermarktcommercial

‘Ha, voor zoiets ben ik nét afgewezen. Eén dag sta ik mezelf toe om te balen, want reclame verdient natuurlijk lekker, maar de volgende dag moet het voorbij zijn. Dan denk ik: oké, goed, ik ben niet het gezicht van een supermarkt, eigenlijk perfect.’

Hannah van Lunteren Beeld Renee de Groot

‘De gebroeders Leeuwenhart’ gaat 19 oktober in première in Den Haag, tournee t/m 15 december. ‘Wat is dan liefde’ draait nu in de bioscoop.

Wat is dan liefde? En wie zitten erin?

In de nieuwe Nederlandse romantische komedie Wat is dan liefde komt een echtscheidingsadvocaat met idealen pal tegenover een brallerige collega-advocaat te staan. Zij (Elise Schaap) is nieuw op kantoor en vindt dat kinderen niet de dupe mogen worden van een scheiding. Hij (Maarten Heijmans) staat voor alles wat ze verafschuwt: hij stuurt aan op ellenlange vechtscheidingen, omdat je daarmee nu eenmaal veel meer verdient. Je ziet ’m al aankomen: de twee worden verliefd. Met Hannah van Lunteren dus, maar ook met Michiel Romeyn en Beppie Melissen in een regie van Aniëlle Webster (Huisvrouwen bestaan niet en Mees Kees langs de lijn). 

Te oud om (online) te daten? In deze videoserie bewijzen daters op latere leeftijd het tegendeel. ‘Kijk toch eens, wat een mooie mannen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden