Voor toerist telt duurzaamheid niet mee

REPORTAGE..

UTRECHT Duurzaamheid is voor Nederlanders nauwelijks een selectiecriterium bij hun vakantiekeuze. De reisbranche daarentegen zet steeds meer in op het verduurzamen van reisbestemmingen. Frank Oostdam, directeur van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR), noemt het een onontkoombare ontwikkeling.

Groen ondernemen is in de reiswereld een serieuze zaak. Dat bleek woensdag tijdens een symposium op de Vakantiebeurs in Utrecht. De ANVR bijvoorbeeld verplicht al haar leden tot het aanstellen van een duurzaamheidscoördinator. ‘We doen het maximale om reizen zo duurzaam mogelijk te maken’, aldus Oostdam.

De branche krijgt daarbij hulp van het ministerie van Buitenlandse Zaken, dat in samenwerking met acht ANVR-touroperators een proefproject lanceerde voor het verduurzamen van accommodaties in Turkije, Egypte, Kenia, Tanzania, Thailand en Brazilië.

Dat is geen sinecure, zegt Oostdam. ‘Je kunt duurzaamheid alleen bewerkstelligen als je de hele productieketen aanpakt. En dan heb je te maken met veel partijen, met aanbieders van accommodaties en voedsel, met vervoerders, enzovoorts.’

Het denken over duurzaamheid kwam langzaam op gang. Maar volgens Rob Bakker, sectormanager bij ING, komen steeds meer toeristische ondernemingen tot de conclusie dat duurzaamheid op de lange termijn wel degelijk rendeert.

Bakker presenteerde een onderzoek naar het rendement van duurzaam investeren in toerisme. ‘Duurzaamheid is alleen al belangrijk voor imago-verbetering en het beperken van reputatieschade.’

De branche verwacht 10 procent extra investeringen nodig te hebben om duurzaamheid te bevorderen. Dat het ook geld kan opleveren, werd zichtbaar gemaakt door de Travel Foundation. Dit samenwerkingsverband van reisorganisaties lanceert in bestemmingslanden projecten die zijn gericht op het behoud van natuur en cultuur en op het aanpakken van milieuproblemen.

‘De Engelse tak van Travel Foundation begon in 2007 een project in Cyprus om water- en energiegebruik in hotels terug te dringen’, aldus Ruud Klep van Travel Foundation Nederland. ‘Sindsdien hebben 67 hotels 600 duizend euro bespaard.’ Het project wordt vervolgd in de Cariben en Mexico.

Intussen lijkt de reisconsument heel andere zaken belangrijk te vinden. Volgens het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen en het NIPO zijn de aantrekkelijkheid van de vakantiebestemming (74 procent) en de prijs (71 procent) belangrijker afwegingen dan milieu en sociale omstandigheden in het vakantieland. Slechts 13 procent noemde duurzaamheid een belangrijk criterium.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden