Column 150

Voor de taalgevoeligen is de toekomst even zwart als schijtlollig

Ik blijf mij verzetten tegen de woordgrapnaam. Maar de Namespotting Naam van het Jaar-verkiezing, bekend van eerdere winnaars als watermerk Eau Eau Den Haag en wolwinkel Wolhalla, gaat gewoon door.

Het moet ooit per ongeluk begonnen zijn. ‘Nou ja, het staat nú al op de etalageruit’, heeft iemand toen gezegd, niet wetende hoe ver de lollige gevolgen zouden reiken. Inmiddels is de woordgrapnaam volgens de initiatiefnemers van de competitie een noodzakelijke strategie om op te vallen in de veelheid van merken die om aandacht vechten. Als je blinde razernij ook schaart onder naamsbekendheid, dan vrees ik dat het inderdaad loont om je pedicuresalon Bel me Teen te noemen en je besticke-ringsbedrijf Onder de Plak. Firma Smit & Zn., das war einmal.

Voor de taalgevoeligen is de toekomst dus even zwart als schijtlollig. Maar het zwaarste leed wordt uiteindelijk gedragen door degene die elke dag de telefoon moet opnemen met: ‘Goeiemorgen, mollenbestrijding De Laatste Hoop’. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden