Volhardende vrouwen

De actualiteit roept soms een universeel verhaal in herinnering, dat in de kunsten vorm kreeg. In deze rubriek aandacht voor deze ‘archetypes’ van het nieuws....

Ineens waren ze overal: op de voorpagina’s van de kranten, op televisie, in talkshows en voortdurend in Langs de Lijn. Voetbalvouwen. Alsof ze uit het niets op aarde waren neergedaald. En dat na een notabene verloren wedstrijd tegen Engeland, ergens op een voetbalveld in Tampere, in het noorden van Finland.

Voetballende vrouwen. Tot voor kort een fenomeen waarover wat lacherig werd gedaan. Want voetbal, dat was voor mannen, zeker op het veld zelf – het macho-groene heiligdom.

Tot afgelopen weekend, toen de voetballende vrouwen boven zichzelf uitstegen, en daarmee de mannen passeerden. Geen sexy sliding van Robin van Persie dit keer, maar een krachtige kopbal van Daphne Koster. En ineens serieuze spelanalyses en studiogesprekken van mannen die normaal gesproken alleen over andere mannen praten.

Vrouwen die door hun volhardendheid zichzelf in de schijnwerpers plaatsen waar voorheen alleen de mannen schitterden. Het speelde zich dit keer af op een Fins voetbalveld, maar het speelde zich eerder al af in de toneelstukken van Shakespeare. In Driekoningenavond bijvoorbeeld, waarin het meisje Viola zich verkleedt als jongen, om serieus mee te kunnen doen in het spel om macht, aanzien en liefde, in een wereld die wordt gedomineerd door mannen. Het stuk werd in 2006 gespeeld bij De Theatercompagnie in regie van Theu Boermans, en Carice van Houten was het meisje Viola dat om haar doel te bereiken veranderde in een jongen. Maar dan wel een jongen van donszachte allure, waarmee the battle of the sexes nog verwarrender werd. In Shakespeares tijd werd dat spel met de seksen nog diffuser doordat alle rollen door louter mannen gespeeld mochten worden. Een acteur speelde dus een meisje dat zich uitgaf voor een jongen.

Het is net zo verwarrend als zappend op de bank op televisie een paar flarden voetbal zien, daar iets geks aan ontwaren, en bij nader inzien bemerken dat de voetballers voetbalsters zijn.

De vrouwen bij Shakespeare trotseren op sluwe wijze de mannen, vooral vanwege romantische redenen. Bij de voetbalvrouwen gaat het puur om het meedoen, om gelijkwaardigheid, om het winnen. Het wordt tijd voor een nieuw toneelstuk: Berichten uit een Finse kleedkamer. Met in het decor geen strakke slidingbroekjes aan de muur, maar beha’s.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden