Vitrine met serviesgoed uit de Oriënt Express

De ontbijtkamer van Hotel De Goderie in Roosendaal heeft uitzicht op vroeger. De boogramen van het station aan de overkant en de entree met baksteenversieringen roepen de tijd op dat treinreizen nog een avontuur was, de dagen dat pas achter Roosendaal de rest van de wereld begon....

Nell Westerlaken

In het hotel dat het echtpaar Goderie begon in 1907 moet het een komen en gaan zijn geweest van passagiers en hun gevolg van kruiers met hutkoffers en hoedendozen. ‘Roosendaal’ was een terminushotel zoals je er nog veel kunt vinden in Europa – een beetje verweesd achtergebleven nadat de grenzen opengingen en de spoorwegen hun trajecten verlegden.

Op de welkomstpagina van de hotelwebsite is anno 2010 nog iets bewaard gebleven van die voormalige passagefunctie. De ‘ideale ligging’ tussen Rotterdam en Antwerpen wordt genoemd, alsof Roosendaal zelf de moeite niet is.

Ook wij zijn passanten. We arriveren in de nacht na een opwindende reis, waarbij het avontuur niet door stoomtreinen maar door autopech werd geleverd. De receptionist is ondanks het tijdstip fris en behulpzaam. Wat er in het hotel nog over is van het spoorwegverleden, vragen we. ‘U merkt het wel’, antwoordt hij.

Achter de receptie zien we aan de muur bevestigde tafeltjes: oude vensterbankjes-met-asbak die twintig jaar geleden te vinden waren in de trein en nu in het spoorwegmuseum. Het kunstwerk op de kamer is een moderne foto van rails die verdwijnen naar de horizon. Nostalgisch treinengedoe ontbreekt gelukkig.

Op weg naar de ontbijtzaal passeren we een paar reclameposters van historische treinen als de Etoile du Nord (Amsterdam-Parijs) en de Simplon-Express (Londen-Venetië). Jugendstiltaferelen met dames in slanke japonnen en heren in tropenkostuum: zo kwam de beau monde uit de bloeitijd van het spoor graag voor de dag. Bij het restaurant hangt een glazen vitrine met een kleine maar jaloersmakende collectie serviesgoed uit de trein der treinen: de Oriënt Express.

Nergens wordt de nostalgie overdreven. In 1987 sloot De Goderie zich aan bij de zakelijke Best-Westernketen en de huidige eigenaren hebben hun best gedaan een balans te vinden in het interieur: moderne meubels met onnadrukkelijke verwijzingen naar het verleden.

Als iets de veranderde tijd markeert, zijn het de gasten in de ontbijtzaal. Zakenmensen. Na vertrek laten ze het plein en het ooit trotse station links liggen; de parkeerplaats is dichterbij dan de NS-automaten. Met de ingebruikname van de nieuwe hsl is station Roosendaal vervallen als halteplaats tussen Amsterdam en Brussel. Voor treinliefhebbers is het een schrale troost dat de regionale krant BN/De Stem vermeldt dat Roosendaal in 2010 een ‘Belgisch treinstation’ zal worden: Belgische (stop)treinen zullen binnenkort doorrijden tot aan Roosendaal.

Wat de stad heeft overgehouden aan zijn treinverleden is een station dat gerust een kleine spoorwegkathedraal mag worden genoemd en een wat zakelijk maar verder prima hotel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden