InterviewAmanda Palmer

Vijf platen die u gehoord moet hebben volgens singer-songwriter Amanda Palmer

Dankzij crowdfunding voelt singer-songwriter Amanda Palmer zich vrijer dan ooit. Die vrijheid hoort ze ook terug in deze vijf platen die ze voor V heeft uitgekozen.

Amanda Palmer. Beeld Daniel Cohen

Amerika verdeeld? Echt niet! Singer-songwriter Amanda Palmer weet dat er één ding is dat een ijzersterke band heeft gesmeed tussen al haar landgenoten. Ze zingt erover in Everybody Knows Somebody, een  meezingfolklied. Want wat iedereen, van New York tot Californië bindt, is dat elke Amerikaan nu wel iemand kent die het slachtoffer werd van een schietincident.

Zo scherp als ze is in het veroordelen van het Amerikaanse wapenbeleid, zo invoelend is ze als ze zingt over persoonlijk verlies en menselijke tekortkomingen. Ze schroomt er niet voor haar persoonlijke misère te delen als dat troost biedt aan anderen.

In de kleedkamer van een Amsterdams theater maakt de 43-jarige Amerikaanse duidelijk dat Everybody Knows Somebody niet is bedoeld om op sociaal vlak ook echt iets te veranderen. ‘Ik wilde mijn frustratie over het wapenbeleid delen met mijn fans, die begrijpen het.’

Die fans vormen haast een stam rond Palmer; ze volgen al haar bezigheden online en communiceren rechtstreeks met haar. Want Palmer, die van 2000 tot 2008 één helft van het punkcabaretduo Dresden Dolls vormde, is een artiest die de zegeningen van internet ten volle benut. Ze heeft zich losgeweekt van de traditionele muziekindustrie en gebruikt internet als instrument om haar werk te financieren.

Ze doet dat met verve. Haar boek over crowdfunding, The Art of Asking, kwam op de bestsellerlijst van The New York Times. En het succes van Dresden Dolls, bij een kleine maar ongelooflijk toegewijde achterban, leverde zoveel vertrouwen op, dat haar fans haar structureel financieel blijven steunen. 

Amanda PalmerBeeld Daniel Cohen

Palmer: ‘Ik hoef me geen zorgen te maken of mijn werk breed aanslaat, dat vind ik prettig. Je kunt een behoorlijk kleingeestige kunstenaar worden als je je gaat bezighouden met de impact van je werk, ook als het gaat om de maatschappelijke impact van een folksong. Als je daaraan tijd besteedt, in plaats van aan het creatieve proces, beland je uiteindelijk in dezelfde cirkel van de hel als artiesten die zich laten leiden door het aantal Spotify-streams.’

Natuurlijk, ze voelt de druk die inherent is aan online geld inzamelen. Bij haar is die echter veel minder dan bij de klassieke, projectmatige manier van crowdfunden. Palmers fans steunen haar via het crowdfundingplatform Patreon met een vast bedrag per maand. ‘Het werkt al jaren prima zo. Ik hoef me nu maar op een ding te concentreren: heeft mijn achterban genoeg vertrouwen in me? Zo ja dan krijg ik mijn geld binnen en kan ik doen wat ik wil.’

Zoals een meezingliedje maken dat eigenlijk te triest is om mee te zingen.

Beatles – Sgt. Peppers’ Lonely Hearts Club Band (1967)

‘Het allereerste album dat ik in mijn kindertijd opnieuw en opnieuw bleef draaien. Sgt. Pepper’s heeft me als 6-jarige geleerd hoe een platenspeler werkt. Hij staat nu weer op repeat, want ik laat hem herhaaldelijk horen aan mijn zoontje die 4 jaar oud is. Ik raak er maar niet door verveeld. Zo’n bizarre verzameling songs en muziekstijlen. Er staat niet één nummer op dat me niet fascineert. Mijn favoriete album aller tijden.’

Neutral Milk Hotel – In The Aeroplane Over The Sea (1998)

Folky cultklassieker van een indierockband, die geen commercieel succes kende, maar hoog werd aangeslagen door critici.

‘Net als Sgt. Pepper’s een soort van conceptalbum. Ook al hebben de nummers geen gemeenschappelijk thema, je voelt dat ze uit dezelfde wereld komen. En het poëtische schrijftalent van zanger Jeff Mangum is buitenaards. Ik hoorde deze voor het eerst na de eerste repetitie van Dresden Dolls. In de flat van Brian (Viglione, drummer van het duo) rookten we wat wiet, toen deed hij het licht uit en zei: ‘Luister dit, van begin tot eind.’ Het voelde als een cadeautje.’

Nick Cave – Skeleton Tree (2016)

Plaat van de indiegod waarin hij thema’s als rouw en persoonlijk verlies behandelt. Caves zoon verongelukte in de opnameperiode.

‘Ik luisterde elke ochtend naar Skeleton Tree toen ik mijn laatste album aan het maken was. Het laat zien hoe kwetsbaar je jezelf mag opstellen als songschrijver. Je hoort hoe Cave op niemand indruk heeft willen maken en echt vanuit zijn hart communiceert. Hij sneed een stuk van zichzelf af en gaf het aan de luisteraar. Ik aanbid Cave al vanaf mijn 14de. Ik heb mijn laatste plaat naar hem gestuurd voor feedback, maar heb nog niets gehoord, nee.’

Lorde – Pure Heroine (2013)

Geprezen debuut van Nieuw-Zeelandse zangeres waarmee ze kritiek levert op mainstreamcultuur vanuit een jongerenperspectief.

‘Het lijkt erop dat Lorde van dezelfde songwriterplaneet komt als ik: planeet Gothpoëzie, waar de betekenis van de donkere teksten niet op een presenteerblaadje ligt, maar waar je net genoeg duiding krijgt zodat de puzzelstukjes op hun plaats vallen. Ze is een intelligente songschrijver. Ik vind het mooi hoe je haar persoonlijkheid terug hoort in haar stem. Een plaat die pretenties heeft zonder pretentieus te zijn.’

Lingua Ignota – Caligula (2019)

Naargeestig muziekstuk waarin Lingua Ignota, zangeres en pianist Kristin Hayter, haar ervaringen met huiselijk en seksueel geweld heeft verwerkt.

‘Een confronterende, take no prisoners, totaal niet-commerciële artiest met een liveshow waaraan je je  aan kunt onttrekken. Hayter is een kruising van Diamanda Galas (jarentachtigundergroundzangeres met een vocaal register dat reikt van dierlijk geknauw tot ijselijk gegil) en Merzbow (noiseproject van de kunstenaar Masami Akita). Er zijn momenten dat Caligula als liturgische muziek klinkt, op andere momenten als ondoordringbaar geluidspuin. Dit is zo’n plaat die ik aan vrienden geef als ik denk dat ze het nodig hebben.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden