Verstandig

IN haar voornemens met de nationale luchthaven toont minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat zich een realist. Als het aan de bewindsvrouw ligt, blijft Schiphol op de huidige plek....

Netelenbos houdt de mogelijkheid van een zesde landingsbaan na 2010 open, maar schrapt terecht de door de luchtvaartlobby bepleite doorgroei naar 1,2 miljoen vluchten. Op 17 december komt het kabinet met een principebesluit.

Het is verstandig dat Netelenbos de luchthaven de komende decennia niet wil verplaatsen naar een eiland in de Noordzee. Aan deze optie kleven teveel onzekerheden en bezwaren. Een eiland in zee oefent grote aantrekkingskracht uit op vogels. Dit vormt een bedreiging voor de veiligheid. Daarnaast belemmert het de mogelijkheden voor de Nederlandse visserij.

Belangrijker is dat het hele plan economisch nauwelijks haalbaar is. De financiering van het eiland plus tunnel zal niet zonder grote hoeveelheden belastinggeld kunnen plaatsvinden. Sluiten van het huidige Schiphol met alle gevolgen voor de omliggende bedrijven en infrastructurele voorzieningen is een enorme vernietiging van kapitaal.

Een gezonde, matige groei van Schiphol op de huidige plaats is van groot belang voor de aantrekkelijkheid van de Randstad voor internationale economische bedrijvigheid, waar zowel Amsterdam als Rotterdam van profiteren.

Met zeshonderdduizend vliegbewegingen komen de grenzen van Schiphol in zicht. Een groter Schiphol veroorzaakt teveel geluids- en andere overlast. De aanleg van de vijfde baan kan geen uitstel meer lijden. Met de aanpassing van het bestaande banenstelsel om tot een definitieve inrichting van Schiphol te komen, kan ook niet te lang worden gewacht.

Over het lawaai rond de luchthaven wordt veel geklaagd, het aantal klachten stijgt sneller dan de overlast. Aan de andere kant willen sommige lokale overheden binnen de lawaaizones huizen kunnen bouwen. Het is verstandig dat Netelenbos die bouw wil verbieden en vijfduizend huizen wil slopen. Want wonen rond Schiphol is vergelijkbaar met wonen in de uiterwaarden van de Maas: bij de volgende overstroming moet toch de overheid weer opdraaien voor de schade.

De aantrekkingskracht van de Randstad als werk- en leefklimaat vereist een grootscheepse investering in bereikbaarheid. Een net van hogesnelheidslijnen is een absolute vereiste om het verkeer van en naar Schiphol in goede banen te leiden. Maar daar mag het niet bij blijven. Uitbreiding van het bestaande spoorwegnet is noodzakelijk om verder dichtslibben van de Randstad te voorkomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden