Verkoop van verantwoorde koffie stijgt explosief

De verkoop van ethisch verantwoorde producten in de supermarkt groeit explosief. De verkoop van fairtrade-producten in Nederland nam vorig jaar met 38 procent toe.

Een vrouw schenkt fairtrade koffie in. Beeld anp

De wereldwijde verkoop van koffie met een UTZ-keurmerk groeide met 38 procent, en van keurmerk-cacao zelfs met 178 procent. Van UTZ-koffie werd vorig jaar 188 miljoen kilo verkocht, 8 procent van de wereldmarkt. De verkoop van UTZ-gecertificeerde cacao kwam uit op 199 miljoen kilo, 13 procent van de wereldmarkt. Dat rapporteerde UTZ Certified dinsdag.

De groei van UTZ kwam tot stand doordat grote concerns grotere volumes gecertificeerde koffie/thee/cacao kopen, en doordat nieuwe concerns zich hebben laten certificeren. Zo traden vorig jaar bedrijven als KLM, Ferrero, Superunie (inkoper voor ondermeer Plus) en De Beukelaer toe.

Keurmerk
UTZ is van oorsprong een Nederlands keurmerk, waarvan bedrijven als Douwe Egberts (tegenwoordig D.E Master Blenders 1753) en Albert Heijn aan de wieg stonden. Nog steeds is het marktaandeel van UTZ in de koffie nergens hoger dan in Nederland: 50 procent. Maar in landen als Duitsland, Verenigde Staten en Australië groeit het marktaandeel snel. En ook in opkomende landen blijkt er nu belangstelling, zoals in Brazilië, enkele Afrikaanse landen en China.

Fair Trade publiceerde dinsdag een onderzoek naar de ontwikkeling van zijn markt dat werd uitgevoerd door het NCDO, een organisatie voor internationale samenwerking. Volgens dat onderzoek kochten meer mensen fairtrade, ze kopen het vaker en voor meer geld.

Onderzoeker Irene de Goede van NCDO zegt dat de groei van de afzet grotendeels is te danken aan de ruimere beschikbaarheid: er zijn meer fairtrade-spullen. Niet elke aanschaf is een bewuste keuze voor het keurmerk. 'Vorig jaar bijvoorbeeld ging Superunie (de inkooporganisatie voor onder meer Plus Markt, red.) in zijn geheel over op fairtrade-thee. Dus wie bij de Plus Markt thee koopt, krijgt fairtrade.'

Grote stappen
De keurmerken UTZ en Fairtrade/Max Havelaar werken zeer verschillend. UTZ richt zich op de grote concerns, waardoor het certificaat grote stappen kan maken. Als Douwe Egberts deelneemt, krijgt meteen alle koffie van dat bedrijf het keurmerk. UTZ gaat helemaal uit van de marktwerking. De boeren krijgen geen minimumprijs, maar krijgen hulp om betere kwaliteit te leveren tegen lagere kosten. En de milieuvervuiling door te veel mest en bestrijdingsmiddelen wordt bestreden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden