Veel meer problemen met wissels dan Schultz Kamer meldde

De winterse omstandigheden van begin februari hebben op het spoor tot meer problemen met wissels geleid dan minister Schultz van Verkeer de Tweede Kamer heeft gemeld. Dit blijkt uit een interne evaluatie van de NS waarover de Volkskrant beschikt.

Een overvolle wagon. Beeld ANP

In een brief aan de Tweede Kamer schreef de minister dat op vrijdag 3 februari - de dag waarop het spoor in de Randstad na sneeuwbuien vastliep - 23 wisselstoringen optraden 'die invloed hadden op de dienstregeling'. De dag erop vielen 39 wissels uit, aldus de minister aan de Tweede Kamer.

De lezing van Schultz komt niet overeen met de interne evaluatie van de NS. Het spoorbedrijf heeft op 3 februari 272 'infrastoringen' geteld. De dag erop, toen het landelijke treinverkeer stokte, waren dit er 390. De storingen bestonden voor het overgrote deel uit kapotte wissels, schrijft de NS.

Beeld ANP

Meer storingen dan gemeld
Minister Schultz bevestigt via een woordvoerder dat er op 3 en 4 februari meer wisselstoringen waren dan ze de Kamer heeft gemeld: 'Het klopt dat in die Kamerbrief alleen de storingen staan vermeld die direct invloed hadden op de dienstregeling.'

De minister noemde de wisselstoringen die betrekking hadden op de aangepaste dienstregeling, maar dit staat niet in de brief aan de Tweede Kamer. De NS besloot op 3 februari om 12.15 uur minder treinen te laten rijden. De reguliere dienstregeling was door het grote aantal storingen niet langer uitvoerbaar. In haar brief maakte de minister geen melding van de problemen met de wissels die de NS na het uitkleden van de dienstregeling niet meer nodig had.

Op verkeerde been gezet
'Schultz heeft de waarheid geweld aangedaan', zegt FNV Spoor-bestuurder Roel Berghuis. Hij vindt dat de minister de Tweede Kamer op het verkeerde been heeft gezet. 'Het lijkt erop dat Schultz ProRail, en daarmee zichzelf, uit de wind probeert te houden.' Schultz is als minister direct verantwoordelijk voor ProRail, de banden met de NS zijn losser.

De treinen van de NS hebben de winter beter doorstaan dan de wissels. Uit de evaluatie van de NS blijkt dat op 3 en 4 februari elf treinen defect zijn geraakt. Vorig jaar was dit een veelvoud. De evaluatie is in lijn met een uitspraak van de NS Reizigers¬directeur Ingrid Thijssen. Op 4‿februari zei ze op Radio 1 dat de NS goed was voorbereid op de winter, maar dat ProRail in gebreke was gebleven.

De NS en ProRail willen niet reageren, omdat de evaluatie van de NS 'voor intern gebruik was bedoeld'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden