VARA zet site 'Het Zwijgen van Tilligte' op zwart

De site van het VARA-radioprogramma DeGids.FM waarop het onderzoek naar het pesten van Tim Ribberink te lezen en horen was, is op zwart gezet. Ook heeft de omroep de ouders deze week nogmaals excuses aangeboden, nu in een persoonlijk gesprek. Dat meldt RTV Oost vandaag.

arinus van den Berg (L), woordvoerder van de ouders van Tim Ribberink, staat de pers te woord na een persconferentie in de studio van RTV Oost. De woordvoerder ging in op de VARA-documentaire over de zelfmoord van de 20-jarige Ribberink vorig jaar november na langdurig pesten.Beeld anp

De ruzie tussen de VARA en de familie Ribberink uit Tilligte zou hiermee dan toch zijn bijgelegd. Het gesprek tussen een eindredacteur van de omroep, een vertegenwoordiger van de familie en pastor Van den Berg vond eerder deze week in het diepste geheim plaats. Het gesprek had plaats op verzoek van de VARA.

Brief
De eerder gemaakte excuses werden door de ouders van Tim niet geaccepteerd. De ouders waren verbolgen over een tweedelige radiodocumentaire van het Radio 1-programma DeGids.fm waarin de relatie tussen pesten en de zelfmoord van Tim Ribberink werd betwijfeld.

Verslaggever Bert Molenaar vroeg zich in het programma onder meer af of de afscheidsbrief, die de 20-jarige jongen eind vorig jaar had geschreven na langdurige pesterijen, wel echt bestond. De ouders lieten via NRC weten dat de brief we wel degelijk was, maar in de vorm van een notitie op de mobiele telefoon van Ribberink.

'Juiste context'
Desondanks bleef de VARA achter het programma staan en stuurde een verklaring: 'De redactie zag het als haar journalistieke plicht om de veronderstelling dat Tim langdurig zou zijn gepest verder uit te zoeken. Al was het maar om deze serieuze zaak in de juiste context te kunnen plaatsen. Dat dit heftige reacties teweeg brengt, accepteren en begrijpen we uiteraard. Aan de ouders en nabestaanden van Tim willen wij onze excuses aanbieden in het geval wij pijnlijke grenzen hebben overschreden.'

Ondertussen reageerden veel luisteraars geschokt op de 'suggestieve' reportage en de reactie van de omroep. De ouders accepteerden de verklaring van de omroep dan ook niet. 'De familie zal geen klacht indienen bij de Raad voor de Journalistiek, maar verwacht uit die hoek wel 'een reflectie op de ethische grenzen van de documentaire'. 'Daarnaast rekent de familie op een persoonlijk excuus van de omroep', aldus een vertrouweling van de familie.

Door het persoonlijke excuus dat deze week dus alsnog kwam - en het verwijderen van de website - lijkt de VARA schuld te bekennen in deze kwestie. Volgens RTV Oost zou de familie nu vrede hebben met de excuses.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden