Vandaag begint het herstel van het imago van de leraar

Foto ANP

Uit een onderzoek van de Universiteit Maastricht bleek vorig jaar dat het niet goed gaat met het imago van de leraar.

Op de ranglijst van beroepen met maatschappelijk aanzien zijn zowel de basisschoolleraar als de leerkracht in het voortgezet onderwijs geduikeld. Ook aan het zelfbeeld van de leraren van nu schort een en ander. Zo zijn ze veel negatiever over hoe de Nederlandse bevolking hun maatschappelijke positie waardeert dan de Nederlandse bevolking dat in werkelijkheid doet.

Het bijstellen van dat imago is een zaak van de lange adem. Het vraagt, zo concludeerde de Universiteit Maastricht, investeringen in arbeidsvoorwaarden, in goede lerarenopleidingen en in imagocampagnes om de aantrekkelijke kanten van het vak te belichten.

Met dat laatste willen we in deze bijlage alvast een begin maken. Even geen geklaag over werkstress, te grote klassen en het dreigende lerarentekort. We vroegen zes reclamebureaus of zij met een pakkende slogan de leraar eens in het zonnetje konden zetten. Dat leverde enthousiaste reacties op en verrassende uitkomsten. Daarnaast lieten zes docenten zich fotogaferen, en nu eens niet voor het schoolbord. Zo lijkt het net een echte reclamecampagne. Daar werden wij best vrolijk van.