Postuum

Van den Molengraft (91) was 'hofschilder van de 20ste eeuw'

Hij werd de hofschilder van de 20ste eeuw genoemd. De Eindhovense kunstenaar Peer van den Molengraft, die in zijn leven meer dan drieduizend schilderijen maakte, overleed 27 augustus op 91-jarige leeftijd. De laatste jaren leed hij aan Alzheimer.

Peer van den Molengraft. Beeld Hans Joachim Eindhoven

Van den Molengraft portretteerde 24 staatshoofden, onder wie koning Faisal van Saoedi-Arabië, keizer Haile Selassie van Ethiopië, president Soeharto van Indonesië en koning Hussein van Jordanië. De opdrachten kwamen meestal van bedrijven als Philips en OGEM.

'Zijn werk was ontwapenend en opende veel deuren', zegt zijn zoon Michel. 'Misschien is hij wel belangrijker geweest als ambassadeur van het Nederlandse bedrijfsleven dan als kunstenaar.'

Peer van den Molengraft werd als timmermanszoon geboren in Eindhoven. Hij had twee broers, van wie een (Cor van den Molengraft) jarenlang bij PSV voetbalde, en twee zussen. Zijn vader wilde dat hij huisschilder werd, maar Peer ging werken voor de Brabantse kunstenaar Jan Kruysen die hem stadsgezichten liet schilderen. Kruysen signeerde ze met zijn eigen handtekening: twee kruisen.

Onder de hoede
Na diens overlijden in 1938 kwam Peer eerst onder de hoede van de pater-kunstenaar van de trappistenabdij in Westmalle en werd later door de Limburgse kunstschilder Harry Koolen meegenomen naar Amsterdam. De oorlog dwong hem terug te keren naar Eindhoven. Hij moest onderduiken toen uitzending naar Duitsland dreigde. In 1948 ging hij samen met een vriend naar de toenmalige Franse kolonie Algerije met het idee het kunstenaarschap op te geven en Hollandse kaas te gaan verkopen. Daar kwam weinig van terecht. Hij kreeg wel opdrachten om portretten te schilderen: eerst van de Nederlandse consul-generaal en daarna van allerlei Franse en Algerijnse hoogwaardigheidsbekleders. Een jaar later, in Parijs, mocht hij het portret schilderen van de Franse president Vincent Auriol.

Peer van den Molengraft Beeld Hans Joachim Eindhoven

Van den Molengraft huwde een Franse kunstenares en kreeg twee zonen, Henri en Michel. In 1952 ging hij op verzoek van burgemeester Kolfschoten terug naar Eindhoven om een portret van het zogenoemde 'gouden college' van B en W te schilderen. Hij bleef en schilderde naast lokale notabelen ex-premier Gerbrandy, Van Agt, bisschop Bluyssen van Den Bosch en minister en commissaris Maij-Weggen. Nadat zijn huwelijk met zijn eerste vrouw was stukgelopen, ging hij samenwonen, en later trouwen, met Diny van Mierlo.

Avant-garde
Met avant-garde had Van den Molengraft weinig. Hij noemde het 'een kunstje' in plaats van 'kunst'. Al zijn portretten zijn goedgelijkend, maar kenmerken zich wel door een eigen stijl, geïnspireerd door Jan Kruysen, Paul Gauguin en de narratieve Belgische kunststroming. Later maakte de precieze toets plaats voor een expressievere.

Hoewel hij portretschilder was, schuwde hij landschappen en stillevens niet. De laatste jaren schilderde hij vooral begonia's de favoriete bloemen van zijn echtgenote. Veel van zijn schilderijen hangen in officiële gebouwen, zoals het groepsportret van de Rijnlandsche Academie in de Stadsbibliotheek van Haarlem. Alleen al in het stadhuis van Eindhoven hangen acht burgemeestersportretten van zijn hand, boven de bronzen kop van Peer, in 2008 vervaardigd door Peter Nagelkerke.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden