Unilever verklaart de oorlog aan zout

Uit Cup-a-soup is het afgelopen jaar 6 procent natriumzout gehaald. ‘Als we het zoutgehalte daarin met nog eens 18 procent verlagen, is ons doel bereikt’, zegt Unilever....

Nu is dat per dag gemiddeld 10 gram, voor de doorsnee- Nederlander. Te veel. Het gevolg: hoge bloeddruk en hart- en vaataandoeningen. Er overlijden hier jaarlijks vijfduizend mensen aan te veel zout, liet de Consumentenbond twee jaar geleden uitzoeken.

Op driekwart van de zoutinname heeft de consument geen invloed. Die komt niet uit het zoutvaatje maar komt binnen via brood, kaas, soepen, sauzen en kant- en klaarmaaltijden. Unilever concentreert zich op zoutreductie daarin. Door keukenzout te vervangen door aroma’s, kruiden en specerijen met behoud van smaak. In het researchlaboratorium in Vlaardingen wordt de receptuur uitgedokterd. Niet voor worst, want het is moeilijk daar minder zout in te stoppen, zegt Unilever. In worst dienst zout niet alleen als smaakstof maar ook als conserveringsmiddel en versteviger.

De Consumentenbond reageert enthousiast. ‘Wanneer concurrentie, horeca, broodsector en supermarkten met hun huismerken hetzelfde doen, komt die overheidsdoelstelling binnen bereik.’

De bond analyseerde twee jaar geleden 344 producten op hun zoutgehalte. In met name kant- en klaarproducten als soepen en pizza’s zat veel te veel zout, aldus de bond toen.

Broer Scholtens

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden