Twittercampagne McDonalds als een boemerang terug in het gezicht

Het idee van hamburgerketen McDonald's was dat sociale media - en dan met name Twitter - ingezet zouden worden om de loftrompet te steken over het eten dat te krijgen is bij de restaurants. De campagne pakte tegenovergesteld uit.

McDonald's lanceerde vorige week twee hashtags: #meetthefarmers en #McDStories. Via #meetthefarmers twitterden leveranciers van de keten, om te laten zien hoe vers en gezond de gebruikte ingrediënten wel niet zijn. Via #McDStories werden tweets de wereld in geholpen als 'Als je iets met trots maakt, kunnen mensen dat proeven' - aardappelleverancier McDonald's #McDStories.' Voor deze tweets werd betaald, zodat ze prominent op Twitter te vinden waren.

Wat McDonald's hoopte: dat bezoekers van de keten enthousiast zouden gaan twitteren over het bedrijf en hoe lekker ze daar gegeten hadden. Het tegenovergestelde gebeurde: 'Ik eet alleen McDonald's als ik ziek ben, omdat ik er toch al ziek van word', twitterde Parker Stafford. En: 'Deze #McDStories worden nooit oud, een beetje als een doos McDonald's kipnuggets die een week in de zon heeft gestaan.' Ook (bijvoorbeeld) dierenrechtenorganisatie PETA greep de hashtag aan om te melden wat er zou deugen aan McDonald's.

Twee uur duurde het geklaag en gegrap over de keten, toen besloot McDonald's om de #McDStories-hashtag niet meer te gebruiken. Rick Wion, socialemediadirecteur van McDonald's kwam gisteren met een verklaring: 'We leren van onze ervaringen.'

Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.