Twentse boemel kan particulier blijven rijden

De meest onrendabele spoorlijn van Nederland, de lijn Almelo-Mariënberg is gered. Minister Jorritsma van Verkeer vond de lijn veel te duur en wilde hem als enige van de dertig onrendabele spoorlijnen sluiten....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Het is de eerste aanbesteding in het openbaar vervoer in Nederland. Bij het begin van de nieuwe dienstregeling in juni 1998 moet het treintje zijn overgenomen door een concurrent van de NS.

De regionale overheden hebben vijf vervoerders uitgenodigd om op de lijn te bieden. De NS zijn daar niet bij. 'Dat zou toch te gek zijn. Ze delen ons eerst mee dat het te duur is, dan ga je ze toch niet meer vragen', zegt G. Niezink, beleidsmedewerker vervoer van de regio Twente.

De geëinteresseerde vervoerders moeten voor 16 november aangeven voor hoeveel geld ze de huidige dienstregeling kunnen rijden en wat ze kunnen bieden voor een miljoen gulden overheidssteun. Begin december wordt de winnaar bekendgemaakt.

De Nederlandse Spoorwegen wilden de lijn alleen openhouden als de overheid flink zou bijbetalen. Volgens de NS kost het instandhouden van de boemel jaarlijks 4,4 miljoen gulden. Daar stond een opbrengst tegenover van acht ton door de verkoop vantreinkaartjes.

Minister Jorritsma weigerde dit gat te dichten. Zij was slechts bereid een miljoen gulden te betalen voor een buslijn. De Twentenaren vonden dat geen alternatief, omdat de reistijden daardoor zouden verdubbelen.

Volgens Niezink krijgt de winnaar een concessie voor drie jaar. In die tijd wordt gekeken of er een integraal vervoersplan, inclusief bussen, kan worden gemaakt. Lukt dat, dan wordt het gehele gebied opnieuw aanbesteed. Lukt het niet, dan kan de concessiehouder nog twee jaar onder dezelfde condities het treintje laten rijden.

Volgens Niezink zullen ook de aan de spoorweg gelegen gemeenten Almelo, Vriezenveen, Hellendoorn, Den Ham en Hardenberg moeten meebetalen.

Onder de uitgenodigde vervoerders zijn Lovers Rail, de Duitse spoorwegonderneming Bentheimer Eisenbahn, en de busvervoerders Oostnet en Vancom. De eerste drie hebben al in een eerder stadium kenbaar gemaakt interesse te hebben in de boemel. Vancom liet vrijdag weten niet te zullen meebieden.

Minister Jorritsma, een fervent voorstander van concurrentie, heeft ingestemd met de aanbesteding. 'Het ministerie heeft alle medewerking toegezegd', zegt Niezink.

Busbedrijf Oostnet is boos omdat het een paar maanden geleden een offerte van 1,8 miljoen gulden heeft ingediend, die nu op straat ligt. 'Om die prijs nog verder naar beneden te krijgen, gaan we nu aanbesteden', zegt Niezink.

Oostnet vindt dat geen stijl. 'Ons bod van 1,8 miljoen geldt nu als bovengrens voor de concurrenten', zegt directeur H. de Vroome. Volgens hem kan dat niet. 'De regels tussen overheid en vervoersbedrijven moeten helder en duidelijk zijn en niet tijdens het spel worden veranderd.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden