Het eeuwige levenFred Bredschneijder (1927-2020)

Tv-pionier die Dappere Dodo bedacht en Ivanhoe en Bonanza inkocht

Hij maakte niet alleen zelf programma’s zoals Dappere Dodo, Fred Bredschneijder kocht voor de Nederlandse televisie ook films en operette.

Fred Bredschneijder

Hij bedacht de naam, het concept en de tune van de televisieserie Dappere Dodo die vijf jaar lang het best bekeken programma op de televisie was.

Fred Bredschneijder was televisiepionier, de zesde medewerker in de geschiedenis van de KRO-televisie. De poppenserie werd uitgezonden tussen 1955 en 1964 toen nog lang niet in iedere huiskamer een televisie stond. De naam Dappere Dodo pikte hij van de heiligenkalender (de Friese kluizenaar Dodo van Haske).

Daarnaast was Bredschneijder inkoper van films en televisieseries voor de KRO (onder meer Ivanhoe, De Wrekers, Bonanza) en de stille kracht achter Bob Bouma’s filmquiz Voor een briefkaart op de eerste rang. Maar zijn naam zal vooral beklijven als schrijver van boeken over talrijke operettesterren zoals Robert Stolz en Johan Heesters. Tot 2017 was hij nog actief als hoofdredacteur van Aether, het tijdschrift over de geschiedenis van de omroep en de fonografie. Bredschneijder overleed 14 september in Kortenhoef, een dorp bij Hilversum. Hij werd 93 jaar.

Zijn echtgenote Truus Brockhoff, die in het verre verleden op de administratie voor de Volkskrant werkte, zegt dat hij niet ziek was. ‘Een beetje last van zijn rug, maar dat hoort er op die leeftijd bij. ’s Morgens is hij in bed overleden, waarschijnlijk aan een hartstilstand.’

Hij was een geboren Amsterdammer, enig kind van een vader en moeder die in de crisis- en oorlogsjaren hun best moesten doen het hoofd boven water te houden. Bredschneijder deed eind 1944 eindexamen voor de mulo. Na een oproep voor de ‘Arbeitseinsatz’ dook hij tot de bevrijding onder.

In 1945 kreeg hij een baantje bij het katholieke dagblad De Tijd. Willibrord Ruigrok die voor Aether werkte, zegt dat hij daar als corrector begon. ‘En dat is hij tot het einde van zijn leven ook gebleven. Een pietje precies. Als we bij Aether dachten dat de kopij feilloos was, dan las hij deze nog een keer na en ging de rode viltstift erover.’

Bij De Tijd stapte hij later over naar de kunstredactie waar hij onder de hoede kwam van de vermaarde filmcriticus André van Domburg. Hij raakte ook al gauw gefascineerd door het medium televisie waarmee de KRO in 1951 startte. Vier jaar later stapte hij over van De Tijd naar de KRO. Zijn echtgenote: ‘Er werd nog tegen hem gezegd dat het met televisie niets zou worden. Dat is anders gelopen.’

Na een televisiecursus in Londen werd hij belast met de inkoop van films en series. Voor de KRO sleepte hij de filmserie Alfred Hitchcock presents en speelfilms met Danny Kaye, Spencer Tracy, Fernandel en Heinz Rühmann binnen. Ook maakte hij begin jaren zestig nog vier documentaires over de voortgang van de Deltawerken onder de titel Het getij aan banden.

Een van zijn grote passies was operette. Vanaf 1961 verwierf hij talloze, voornamelijk in Duitsland en Oostenrijk geproduceerde tv-operettes. Hij maakt daarbij zelf inleidingen met vraaggesprekken met componisten en dirigenten als Robert Stolz, Eduard Strauss en Friedrich Schröder en zangers als Rudolf Schock, Margit Schramm, Johan Heesters en John van Kesteren.

Hij zou later een hele serie boeken schrijven over de operette in Nederland: Elseviers grote boek voor operette en musical, Robert Stolz in Holland, Ik hou van Holland, Een levensbeeld van Joseph Schmidt, De zingende film en Operette in Nederland.

Nadat hij in 1985 met de vut was gegaan bleef hij actief voor de KRO bij de publieksbegeleiding van de programma’s Waku waku, Applaus en Maandagavond met Van Willigenburg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden