Trendy campagne voor vaccinatie
Amsterdam Een nieuwe, eigentijdse voorlichtingscampagne moet onder meisjes het animo vergroten voor vaccinatie tegen baarmoederhalskanker. Vorig jaar haalde slechts 45 procent van de opgeroepen meisjes de drie noodzakelijke prikken....
De traditionele benadering van vorig jaar (een brief naar ouders en meisjes) heeft plaatsgemaakt voor een meer emotionele aanpak. Zo doen op de website prikenbescherm.nl vrouwen die met de ziekte te maken kregen hun verhaal. Alle meisjes krijgen een informatiemagazine thuisgestuurd.
‘De enorme rol van internet heeft ons vorig jaar verrast’, zei Marina Conyn, manager van het rijksvaccinatieprogramma bij het RIVM, dinsdag tijdens de lancering van de nieuwe campagne. Het RIVM wil nu slagvaardiger reageren en zich op internetfora bemoeien met discussies waarin ongefundeerde kritiek wordt geuit. Deze week wordt een oproep verstuurd aan alle 12-jarige meisjes en aan de ruim 160 duizend meisjes die vorig jaar niet kwamen opdagen.