Treinreizigers iets positiever over NS
Treinreizigers waren in het eerste kwartaal van dit jaar iets positiever over de Nederlandse Spoorwegen dan in dezelfde periode van 2011. 73 procent waardeerde de dienstverlening van de NS met een 7 of meer.
Dat is 4 procent meer dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Dat blijkt uit onafhankelijk klantenonderzoek dat de NS elk kwartaal publiceert.
Hieruit komt naar voren dat 49 procent van de reizigers voor het op tijd rijden van de treinen afgelopen kwartaal een 7 of meer over had. Dat was een jaar eerder nog 44 procent. Voor de beschikbaarheid van zitplaatsen gaf driekwart van de NS-klanten het cijfer 7 of hoger, een stijging met 1 procentpunt. Over de sociale veiligheid van trein en station en de reinheid bleef met respectievelijk 78 en 55 procent het aantal waarderingen van 7 of meer gelijk. Voor informatie bij ontregelingen gaf 56 procent een 7 of hoger en voor de klantgerichtheid van het personeel 58 procent.
De punctualiteit van het treinverkeer was iets slechter dan een jaar eerder, maar iets beter dan in het laatste kwartaal van 2011. In totaal kwam in het eerste kwartaal van dit jaar 94,5 procent van de treinen met een marge van 5 minuten op tijd. In 89,3 procent was dat het geval met een marge van 3 minuten. In het eerste kwartaal van 2011 arriveerde 94,9 procent binnen een marge van 5 minuten en 90,1 procent met een marge van 3 minuten.
Directeur NS Reizigers Ingrid Thijssen is bij dat het algemeen klantenoordeel in het eerste kwartaal is gestegen. Wel constateert ze dat de reizigers minder tevreden zijn over de aanspreekbaarheid van het personeel. 'Daar zullen we dus veel aandacht aan besteden.'
undefined