Topeconomen hekelen Nederlands drugsbeleid

De zogenoemde 100 procentscontroles op luchthaven Schiphol hebben niet geleid tot een verminderde cocaïne-invoer in Europa. Sterker: zowel de invoer via de haven van Rotterdam, als die via West-Afrikaanse routes is sinds de invoering in 2003 sterk toegenomen. Niet alleen is het nut van het drugsbeleid op Schiphol daarmee twijfelachtig, het vormt bovendien een ernstige sta-in-de-weg voor de ontwikkeling van West-Afrika.

Analyse op Schiphol na aanhouding van een bolletjesslikker. Volgens economen hebben strenge controles op de luchthaven het makkelijker gemaakt drugs naar Europa te smokkelenBeeld Foto Joost van den Broek / de Volkskrant

Dit stellen twintig economen en politici, onder wie vijf Nobelprijswinnaars en de Britse vice-premier Clegg, in een rapport van de London School of Economics getiteld: Ending The Drugs Wars.

De 100 procentscontroles werden ingevoerd vanwege de stroom aan bolletjesslikkers. Ze gelden voor alle passagiers uit Curaçao, de Nederlandse Antillen, Suriname en Venezuela. Bij de controles worden lichaam en bagage van passagiers onderzocht op drugs.

Sindsdien is het aantal smokkelaars op Schiphol met ruim eenderde afgenomen. Volgens het rapport heeft dat op Europese schaal weinig uitgehaald. Drugskartels verlegden hun routes, bijvoorbeeld naar West-Afrika. Zo is het volgens de economen alleen maar makkelijker geworden drugs naar Europa te smokkelen. Doordat landen als Ghana en Guinee-Bissau relatief arm en corrupt zijn, stellen zij, kunnen drugskartels vrij eenvoudig agenten omkopen; hierdoor ontwricht drugsgeld langzaam plaatselijke overheden.

Rotterdamse haven
'De Nederlandse beslissing om drugsroutes vanuit de Antillen af te sluiten, heeft de West-Afrikaanse ontwikkeling ernstig belemmerd', schrijven de economen. 'Globalisering is niet enkel een fenomeen om voor kennisgeving aan te nemen, het zou een fundamenteel onderdeel moeten zijn van de politieke besluitvorming.'

Vorige maand schatte de Nationale Politie in de Volkskrant dat een kwart tot de helft van de in Europa geconsumeerde cocaïne het continent binnenkomt via de Rotterdamse haven. Volgens criminoloog Henk van de Bunt is dit deels te wijten aan het Nederlandse antidrugsbeleid, dat zich te veel op de luchthavens zou hebben gericht.

Een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie noemt de aanpak op Schiphol 'wel degelijk effectief'. 'De integriteit van deze vluchten is daarmee versterkt en de bedreiging voor de vliegveiligheid verminderd.'

Ending the Drugs Wars
In het rapport van de London School of Economics stellen de onderzoekers dat de wereldwijde war on drugs verloren is en gestaakt moet worden. Harde maatregelen kosten jaarlijks ruim 100 miljard dollar (bijna 72 miljard euro), hebben geleid tot overvolle gevangenissen in de VS, repressief beleid in grote delen van Azië, extreem geweld in Latijns-Amerika en politieke instabiliteit in Afghanistan en West-Afrika. Bovendien zou het in negatieve zin hebben bijgedragen aan de hiv-epidemie in Rusland doordat alternatieven voor injectiedrugs, methadon bijvoorbeeld, daar streng verboden zijn. Een minder repressief beleid werkt vaak beter, aldus de economen in het 82-pagina's tellende rapport.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden