Het eeuwige leven van Tiny Plooijer (1929-2019)

Tiny Plooijer (1929-2019): de persvrouw van Albert Heijn die altijd antwoord gaf

‘Juffrouw Plooijer’ werd in de jaren zeventig de hoogste vrouw bij AH. Ze deed de pr en was hoofdredacteur van het klantenblad Allerhande.

Tiny Plooijer

Ze was bescheiden en probeerde zich zoveel mogelijk op de achtergrond te houden. Maar iedere journalist kende haar in de jaren zeventig en tachtig als ‘juffrouw Plooijer’, woordvoerder en vertrouweling van mijnheer Albert Heijn, die toen nog zelf het supermarktconcern aanstuurde.

Ze was hoofd pr, wat toen nog een exclusief mannenberoep was. Ze onderhield niet alleen de communicatie met de media, maar was ook hoofdredacteur van het klantenmagazine Allerhande en het personeelsblad Flitsen. Daarnaast bedacht zij allerlei pr-acties voor het concern, zoals de Premie van de Maand-Club.

Met haar Zaanse nuchterheid koesterde ze het imago waarvan Ahold nu nog profiteert. In 1987 moest ze haar pensioen uitstellen vanwege de ontvoeringszaak van Alberts broer Gerrit Jan Heijn die zo tragisch eindigde. Daarna trok ze zich terug in Heerenveen. Daar was ze actief in de lokale gemeenschap rond de Oranjewoud-flat. Ze overleed 30 oktober, 90 jaar oud.

Plooijer werd geboren in een Zaans SDAP-gezin van vier zussen en een broer. Aanvankelijk leek een baan bij Albert Heijn te hoog gegrepen beschouwd, omdat er vooral deftige mensen zouden werken. Maar toen haar zus daar aan de slag kon, besloot ook Tiny in 1951 te solliciteren. Als test moest ze een verslag in steno maken over het kopen van potloden, waarna ze op de afdeling correspondentie aan het werk ging.

‘Mag ik met de baas spreken?’

Later kwam ze op de afdeling verkoop, waar ze 1968 pr-functionaris werd. In de loop van de jaren zeventig werd ze de hoogste vrouwelijke functionaris van het bedrijf. Bij haar afscheid zei ze een interview met het personeelsblad: ‘Ik werd regelmatig gebeld, en dan vroegen mensen: ‘Mag ik met de baas spreken?’ Maar voor de rest heb ik niet zoveel last gehad van het vrouw-zijn.’

Bij het klantenblad Allerhande was ze eerst redactiesecretaresse en moest ze de vragen van lezers beantwoorden: ‘Waar kun je hoestdrank krijgen? In welk jaar stond er in uw blad een stuk over bodybuilding? Welk recept raadt u mij aan voor Kerst?’ Iedereen kreeg antwoord. ‘Zo zijn we de kruidenier om de hoek.’

Het personeelsblad Flitsen veranderde ze van een spreekbuis van de directie in een journalistiek tijdschrift. ‘Een bedrijf moet kritiek kunnen hebben’, zo vond ze. ‘Helaas stellen niet alle directeuren zich daarvoor open.’

Bij het 100-jarig bestaan vertelde Albert Heijn gloedvol over de betekenis die Plooijer voor het bedrijf had gehad. ‘Zij wist aan de directie duidelijk te maken waarom het ­

pr-beleid zo belangrijk was. Dat het erom ging je in de geest van de klant, de journalist, de overheid te verplaatsen om zo vragen goed te beantwoorden, ja, sommige vragen zelfs voor te zijn.’

‘Geen gezoen’

Journalisten liepen met ‘juffrouw Plooijer’ weg. ‘Afstand houden en geen gezoen’ was haar parool, maar ze gaf altijd antwoord. Zakelijk en met humor. ‘Ze wist binnen het bedrijf waar de informatie moest worden gehaald. Ze was ook altijd bereikbaar, terwijl er in die tijd nog geen mobiele ­telefoons waren’, zegt een gepen­sioneerd journalist.

Eind 1986 stapte ze op als hoofd pr, waarna ze zich nog een half jaar ­zou bezighouden met het opzetten van een afdeling consumentenzaken.

Haar opvolger Erik ­Muller: ‘Ze droeg de afdeling zonder enig probleem over omdat ze haar ­medewerkers zelf niet alleen het vak had geleerd, maar ook haar normen en waarden.’

Nadat ze tijdens de ontvoeringszaak nog in het crisiscomité had gezeten, vertrok ze. ‘Ik zal het pand niet meer betreden. Maar ik blijf u volgen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden