Tijdens kindermodellenwedstrijd nog weinig te zien van de nieuwste trend: dik, lelijk en roodharig; 'Niets leuker dan je eigen kind in een blad te zien'

De tweejarige Brigit is nog niet zo thuis op de catwalk. Vlak nadat ze haar eerste bedeesde pasjes op het plankier heeft gezet, begint ze in haar ogen te wrijven en komen de tranen....

Van onze verslaggeefster

ROTTERDAM

De twee peuters strijden zondagmiddag in de Rotterdamse Kuip met ruim veertig andere kinderen voor de hoofdprijs in een kindermodellenwedstrijd. Castingbureau Popular Productions organiseerde het afgelopen jaar voorrondes waaraan vijftienhonderd kinderen meededen. De finalisten maken kans op een prijzenpakket ter waarde van vijfduizend gulden en een tweejarig modellencontract.

'De verkiezing is geen schoonheidswedstrijd', benadrukt directeur B. Baez. 'Een leuk smoeltje is meegenomen, maar het gaat om de uitstraling.' Ouders die hun kind te veel pushen of voor het grote geld komen, worden geweerd, zegt ze. Make-up is verboden, sexy kleding ook. 'Geen Amerikaanse toestanden. Kleine kinderen hoeven geen grote mensen te worden.'

De meeste ouders hebben de boodschap begrepen. De vader van de vierjarige Elisa Helder, een olijke brunette in een tuinbroek, zegt dat zijn dochter altijd al graag kleding showde. Alleen de moeder van de kleine Vera heeft haar twijfels. 'Ik heb er toch moeite mee. Ze moet zich ouder voordoen dan ze in werkelijkheid is.'

De groei die het onlangs opgerichte Popular Productions doormaakt, bewijst hoe populair het modellenvak is. Het bureau schreef het afgelopen anderhalf jaar zevenhonderd kinderen in. 'Lang niet voor iedereen is er werk', erkent Baez.

'Voor het grote geld hoeft niemand zijn kind bij een bureau in te schrijven', zegt A. de Mol van Otterloo, directeur van Moeder Anne Casting in Amsterdam. 'Kinderen verdienen een paar honderd gulden per opdracht en moeten daar soms een hele dag voor werken.' Zij was zeventien jaar geleden de eerste die zich met kindermodellen ging bezighouden en ze heeft inmiddels duizend kinderen tussen de nul en dertien in het bestand. De meeste vaders en moeders laten zich volgens haar leiden door oudertrots. 'Niets leuker dan je eigen kind in een blad te zien.' Sommige bureaus profiteren daarvan, zegt ze. Het werk in de modellenwereld neemt niet toe, maar het aantal bureaus blijft groeien. Lang niet alle nieuwkomers hebben oprechte bedoelingen. 'Ik krijg soms teleurgestelde ouders aan de telefoon die meer dan duizend gulden hebben betaald voor een fotosessie, waarna blijkt dat er nauwelijks werk is voor hun kind.'

Maar ook sommige ouders weten van geen wijken, zegt ze. 'Op een gegeven moment is je archief gewoon vol, maar dat valt niet uit te leggen. Ik heb laatst van een moeder begrepen dat alleen het feit dat haar kind staat ingeschreven al voldoende is. Zo kan dus elk bureau, hoe slecht ook, blijven bestaan.'

Toch gloort er nog enige hoop voor vasthoudende ouders. De vraag in de modellenwereld verandert voortdurend. De trends op kindergebied zijn volgens De Mol van Otterloo momenteel dik, lelijk en roodharig. 'De tijd dat een kind een tandpastamond moest hebben, is voorbij. Het fietsenrek kan nu niet groot genoeg zijn. En ook aan een Dik Trom of een Bessie Turf is behoefte. Verder schrijf ik alles in wat rood haar heeft.'

In de Kuip zijn zondagmiddag weinig dikkerdjes met een beugel te bekennen. Wel veel schattige vlechtjes en pijpenkrullen. De meeste kinderen hebben goed naar hun grote voorbeelden gekeken en bewegen zich heupwiegend langs de jury. De ouders van de vijfjarige Mandy hebben zelfs een spandoek voor hun Naomi Campbell in de dop meegenomen: 'Kom op mopje, je staat aan het topje.'

Aan het einde van de middag huilt de zesjarige Madelon, geflankeerd door medewinnaars Mike en Tobias, als een professionele schoonheidskoningin tranen met tuiten. De presentator waarschuwt teleurgestelde ouders: 'Denk erom, vandaag zijn alle kinderen winnaar.' Vader Helder kan zijn verlies goed dragen. 'Niets aan te doen. Het is toch een mooi meissie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden