Test: de nieuwe Lexus LS heeft zelfs een klimaatconciërge (en 23 speakers)

Hallo meneer de di­rec­teur of mevrouw de be­stuurs­voor­zit­ter. Weer aan ’t neuzen in de S-klasses of A8? Tsss. Wie serieus geld wil spenderen, rijdt een Lexus LS. En anders verkopen we toch gewoon de boot.

De Volkskrant is heus niet alleen maar een krant voor linkse boomknuffelaars die een elektrische fiets van Stella al buitensporig luxe vinden. We zijn er ook voor de bankpresident die op zoek is naar een marktconforme wagen. Veel keuzestress hoeft de industriekapitein bij het uitzoeken van een nieuwe auto trouwens niet te hebben, want de groslijst is feitelijk beperkt tot een S-klasse, 7-serie, A8 en misschien een Jaguar XJ of een Porsche Panamera. Voor woningcorporatiechefs is er nog de Maserati Quattroporte, die echte ondernemers weer veel te opzichtig vinden. Degelijk Duits is de norm.

Het is jammer dat veel ceo’s niet verder kijken dan hun loonstrook lang is, want er is een alternatief: de Lexus LS, een gedistingeerde Japanse zakenauto die al sinds de jaren tachtig bestaat. Onze objectiviteit gebiedt te melden dat de eerste series even elegant waren als een blobvis. Technisch perfect, maar zó aartslelijk dat we het corporate Nederland onmogelijk kunnen verwijten dat ze de luxelexus decennialang links lieten liggen. 

De vorige versie van de LS was al een stuk beter gelijnd. En nu is er de nieuwe. Wie de vijfde generatie voor het eerst ziet, zal even knipperen met de ogen. Een grille zo groot als een tafellaken (‘gemaakt uit vijfduizend onderdelen!’), koplampen als bliksemschichten, velgen van Jay-Z. Not your average Oberklassefahrzeug.

In tegenstelling tot de buitenkant, is het interieur van de duurste uitvoering juist ambachtelijk vervaardigd. De handgemaakte deurorigami is een blikvanger, zeker in het donker, als de kostbare stoflapjes schilderachtig worden uitgelicht. Het kirikoglas schittert even prachtig, al hadden we ook botsautoassociaties.

Deur-origami en kirikoglas in het deurpaneel. Beeld Lexus

Lexus poogt met deze Japanse tradities zijn kroonjuweel te verschaffen wat het tot nu toe ontbeerde: legacy, zoals de Duitsers het noemen. Mercedes-Benz, dat al ruim honderd jaar auto’s maakt, ademt historie. Audi en BMW ook, zij het wat minder. Lexus wordt, zeker in Europa, nog beschouwd als een automobiele parvenu. Door het interieur te voorzien van Japans vouw- en glaswerk, wil het luxemerk enig historisch besef overdragen.

Wat ons betreft is dat gelukt. Het comfort, de ruimte, de stilte van de motoren (bij fel accelereren verliest de LS wat van zijn verfijning), de - nou ja, lees de brochure er maar op na. Daarin staat niks gelogen over hoe fijn het is. Nog een gouden vondst: de klimaatconciërge, die zowel de temperatuur van de ruimte als van de individuele stoelen regelt door ze te verwarmen of te koelen. Deze conciërge is zo goed dat we wensten dat hij ook onze tuin kon doen. Noemen we alleen nog de Mark Levinson geluidsinstallatie met 23 speakers, waaronder vier hogetonenversies in het plafond. Kom daar maar eens om in je Maserati. Met z’n vijftien luidsprekertjes.

Opmerkelijk is dat Lexus niet heeft gekozen voor touchscreens; veel systemen laten zich nog met analoge knoppen bedienen. Het oogt een beetje als Hyves in tijden van Twitter, maar zo’n draaiknopje voor de verwarming is veel prettiger dan een aanraakschermpje. Minder tevreden zijn we over het multimediasysteem, waarvan de navigatie ouderwets is en de beeldschermpjes op de achterbank nog nooit van Netflix hebben gehoord. De jonge bankzitters van 10 en 12 kon het weinig schelen. Zij hadden binnen vijf minuten de hotstonemassage ontdekt in hun 28-voudig verstelbare zetels en genoten onverstoorbaar van de oude Pokémon-dvd’s die vader van zolder had gevist.

Hotstonemassage, een klimaatconciërge en fikse beeldschermen voor de president-directeur. Of zijn nageslacht. Beeld Lexus

Het is onzeker of Lexus de klassieke S-klasserijder weet te verleiden. Zijn wat jongere soortgenoot, groot geworden met iets onbegrijpelijks in de ict, zal deze auto vermoedelijk waarderen. Dus coming men op de achterbank; subiet aan je huiswerk!

Gereden

Lexus LS 500h AWD in Sonic silver metallic 

Uitgevoerd in Sonic silver metallic (ze kennen hun Japanse klassiekers)

Motor: 3,5 liter V6 in combinatie met Multi Stage Hybrid

Prijs: vanaf € 116.995  (gereden model: € 172.965)

Vermogen: Gecombineerd 359 pk

LxBxH 5,23 x 1,90 x 1,46 m

Gewicht: 2.500 kg

Verbruik volgens opgave: 1 op 14,1. Reken op 1 op 11.

Energielabel C

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden