'Te dikke' passagier klaagt vliegmaatschappij aan

Een Amerikaanse vrouw klaagt vliegmaatschappij Southwest Airlines aan omdat die haar en haar moeder opdroeg een tweede ticket te kopen omdat ze beiden te dik waren. De vrouw, Kenlie Tiggeman, zegt dat ze publiekelijk vernederd is en dat Southwest haar grondrechten heeft genegeerd.

Beeld Thinkstock

Tiggeman houdt een weblog bij over haar pogingen om af te vallen. Daarop schrijft ze de afgelopen twee jaar al ruim 50 kg te zijn kwijtgeraakt. Niettemin haalde een medewerker van Southwest haar en haar moeder op Eerste Paasdag uit de wachtrij van de luchthaven in Dallas. Ze kregen te horen dat ze 'te dik waren om te vliegen'. Als ze hun plaats van bestemming wilden bereiken, moesten ze allebei een extra ticket kopen, zodat ze twee stoelen per persoon konden innemen.

Op Tiggemans vraag waar dan precies de limiet lag, moest de medewerker het antwoord schuldig blijven. Tiggeman zegt weliswaar begrip te hebben voor het standpunt van de luchtvaartmaatschappij dat reizigers moeten voldoen aan bepaalde eisen, maar vindt dat Soutwest de vereisten dan zwart op wit kenbaar moet maken.

Dikke passagiers staan, net als huilende baby's, steevast in de top vijf van grootste ergernissen van vliegreizigers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.