TCA blaast bemiddeling taxi-oorlog op

De bemiddelingspoging van M. Rood in het Amsterdamse taxiconflict is mislukt. De Taxi Centrale Amsterdam (TCA) stemt niet in met het woensdag gepresenteerde eindvoorstel....

Bemiddelaar Rood deed gisteren een laatste oproep aan de partijen in het taxiconflict om in te stemmen met zijn voorstel. 'De zaak is te serieus', aldus Rood. 'Er staat een EK voetbal voor de deur waarbij de taxi belangrijk is. Er mag niet het beeld ontstaan dat in Amsterdam de ME eraan te pas moet komen als u een taxi wilt nemen.'

Het eindvoorstel van Rood wijkt niet veel af van het twee weken geleden gepresenteerde tussenvoorstel. Er komt een fonds voor gedupeerde taxichauffeurs, elke chauffeur met een vergunning krijgt toegang tot de standplaatsen, de telefoonpalen op de standplaatsen moeten verdwijnen en de eerste jaren wordt de instroom van nieuwkomers beperkt.

TCA-directeur D. Grijpink noemt het eindvoorstel onaanvaardbaar. Zijn grootste bezwaar is dat de telefoonpalen weg moeten van de standplaatsen. TCA zegt eenderde van al haar ritten via die palen te krijgen. Rood wil de telefoons weg hebben, omdat ze een bron van conflict zijn op de standplaatsen. De standplaatsen zijn in principe voor elke chauffeur toegankelijk, maar de palen zijn van TCA. 'Als je het eerlijk doet, moet er voor elke concurrent een paal komen. Dat is ondoenlijk', aldus Rood.

Bovendien vindt Rood de telefoonpalen ouderwets. 'In steden als Londen, Parijs en New York zie je ze niet. Er is moderne apparatuur om snel een verbinding te krijgen met de centrale.'

TCA heeft ook kritiek op het compensatiefonds. Dat is te mager, aldus Grijpink. Ook zijn de maatregelen voor capaciteitsbeheersing te beperkt. TCA roept dinsdag haar chauffeurs op voor een vergadering. Grijpink zal dan voorstellen om een keiharde concurrentiestrijd aan te gaan. 'Ik ga de markt vergroten door zoveel mogelijk auto's op de weg te brengen, alles binnen de mogelijkheden van de nieuwe taxiwet. We gaan ieder geval niet vechten op straat.'

Overigens is niet iedereen binnen de TCA het met deze opstelling eens. Een nieuwe belangenvereniging, de Belangenorganisatie Taxiondernemers (BTO), roept TCA op zaterdag wel naar het overleg te gaan en het akkoord te ondertekenen. 'Ook wij hebben moeite met passages uit het slotvoorstel', aldus woordvoerder E. van Thijn, 'maar er zit vast nog wat wisselgeld in ieders achterzak.' 35 Chauffeurs zijn BTO-lid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.