Taxicentrale Amsterdam gooit de straten weer vol

Het taxiconflict in Amsterdam is terug bij af. De bemiddelingspoging van prof. M. Rood is mislukt en de partijen nemen hun oude posities in....

De TCA kiest voor een iets andere en niet geheel onbekende strategie. De taxicentrale gaat zo veel mogelijk auto's op de weg brengen. 'We proberen op legale wijze de wet zo goed mogelijk in te vullen', zegt TCA-directeur D. Grijpink. 'We scherpen de concurrentie verder aan en gaan in ieder geval niet vechten op straat.'

Hiermee doet de centrale wat minister Netelenbos van Verkeer beoogt met de nieuwe taxiwet: meer auto's op straat en op den duur lagere prijzen voor ritten.

De stap van TCA komt vreemd over, want bij aanvang van het conflict over de deregulering in de taxibranche luidde het bezwaar juist dat er te veel auto's op de weg zouden komen. Die toestroom zou de genadeklap voor de taxiwereld betekenen.

Als het dan moet, kun je beter zelf auto's laten rijden dan de concurrent, redeneert TCA. Op het hoogtepunt van de taxioorlog eerder dit jaar bracht Grijpink ook zo veel mogelijk auto's op straat, om te bewijzen dat er geen ruimte is voor concurrentie.

Houdt de TCA deze strategie vol of is er sprake van bluf? Chauffeurs kunnen niet eeuwig blijven overwerken. Het is ook niet zeker of nieuw komers zich massaal bij TCA zullen melden. Het kostte de taxicentrale eerder veel moeite gegadigden te vinden voor nieuwe vergunningen.

De concurrentie zegt weinig last te hebben van al die taxi's op de weg. TaxiDirekt en de derde Amsterdamse centrale Europtax, die beide lagere tarieven hanteren, doen goede zaken. Er is kennelijk werk genoeg.

Maar het conflict is verre van opgelost. De concurrenten van TCA willen ook op de standplaatsen staan, veelal op aantrekkelijke plekken in de stad zoals het station en drukke pleinen. Nu zien ze daar van af, met het oog op het bewaren van de vrede.

'We hebben recht op die standplaatsen', zegt TaxiDirekt-directeur R. Weingarten. 'Dat is ook in het belang van de klant, die moet kunnen kiezen als hij bij de standplaats is.' Volgens TaxiDirekt moet de gemeente Amsterdam, eigenaar van de standplaatsen, de vrije toegang regelen.

Toen de gemeente in januari verordonneerde dat elke taxichauffeur gebruik mag maken van de standplaatsen, liep het fout. De concurrent stond alleen met politiebescherming op de standplaats, of het liep uit op vechtpartijen.

De TCA-chauffeurs zijn nog steeds duidelijk. 'Wij hebben de standplaatsen. Zodra er een TaxiDirekt-wagen komt, rij ik hem klem', zegt een TCA'er.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden