Superheld achter de console

Computerspellen vinden hun weg naar steeds meer Nederlandse consumenten. Zo'n 28 procent van de gezinnen heeft een spelcomputer zoals de PlayStation in huis, en de verkoop van games stijgt elk jaar explosief....

TEKST PETER VAN AMMELROOY

Gamen is niet louter een tijdverdrijf voor jongetjes van 12 tot 19 jaar. De jeugd vormt met 12,5 procent de op een na kleinste groep in de vijf leeftijdscategorieën die marktonderzoeker GfK Benelux onderscheidt. Alleen de groep senioren is net iets kleiner (11 procent). Met 33,3 procent zijn het de 30-tot 39-jarigen die de dienst uitmaken, gevolgd door de 40-tot 49jarigen (25,1 procent) en 20-tot 29-jarigen (14,5 procent).

Toch zijn pubers de belangrijkste doelgroep voor adverteerders. En dat geldt ook voor gamesbladen als Power Unlimited en Xbox-magazine die grotendeel onleesbaar zijn voor niet-ingewijden ('Als de framerate onder de dertig dipt, valt er op het laatste level geen moer meer te fraggen.'). Dat komt omdat jongeren wel de fanatiekste kopers van games zijn gebleven: volgens sommige experts zijn ze goed voor 70 procent van de totale omzet.

De gein van gamen is moeilijk te beschrijven. In veel opzichten lijkt een computerspel op een film, met één verschil: de afstandsbediening. De bioscoopbezoeker kan Leonardo DiCaprio niet dwingen linksaf te slaan. De gamer houdt daarentegen de regie in eigen handen, hoewel ook hier de makers bepalen hoe het liedje afloopt.

Games zijn opgebouwd uit levels (spelrondes): met elk niveau neemt de moeilijkheidsgraad toe. Omdat het publiek verandert, worden spelletjes steeds meer afgestemd op de af-en-toe-spelers, tot verdriet van de echte fanaten. Niet dat álle games een eitje zijn. Om de kaskraker van dit moment, Grand Theft Auto: San Andreas, te voltooien, heeft een geoefende gamer tussen de dertig en vijftig uur nodig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden