Strippenkaart maakt plaats voor chipkaart

De strippenkaart gaat in Nederland langzaam verdwijnen. In het najaar van volgend jaar kan de bus- en trampassagier als proef op vier plekken in Nederland zijn kaartje betalen met een chipkaart....

Er worden nu ook contactloze kaarten getest. Daarbij haalt de reiziger zijn pas langs een kastje. Dat gaat een stuk sneller dan betalen per Chipknip en Chipper, waarbij een pas in een gleuf moet worden gestoken. Vooral voor stadsbussen, waar in de spits meer dan twintig passagiers per minuut instappen, zijn de 'oude' chipkaarten niet snel genoeg.

De proef met de contactloze kaart wordt in de stad Groningen uitgevoerd door een samenwerkingsverband van het Engelse busbedrijf Arriva en communicatiegigant Motorola.

Beide bedrijven krijgen veertien miljoen gulden van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor de proef, die twee jaar gaat duren. Daarna wordt de kaart ingevoerd.

Kleinere projecten wordenp uitgevoerd in Den Haag, Utrecht en Maastricht. Daar wordt echter nog steeds gebruikgemaakt van een contacthoudende kaart. Die werkt als een elektronische portemonnee. De passagier laadt zijn kaart op en betaalt ermee in bus en tram door de kaart in een gleuf van een afleesapparaat te steken. De kosten worden dan van de kaart afgeschreven.

Motorola vindt dat te lang duren. 'In het openbaar vervoer heb je snelheid nodig om kwaliteit te leveren', zegt M. Vaillant, vice-president Verkoop en Marketing van Motorola. 'Wij sluiten voor de contactloze kaart inmiddels één contract per week af', zegt hij. 'In San Francisco, Rome en Berlijn beginnen we volgend jaar. Het systeem werkt al in West-Australië, maar het is nog te vroeg om iets over de resultaten te kunnen zeggen.'

Het unieke van het Groningse project is dat er voor het eerst ter wereld achteraf gaat worden betaald. 'Vergelijk het met de telefoonrekening. De klant kan per maand of per kwartaal een afrekening krijgen', zegt directeur K. Arends van Arriva.

Voor de verrekening van alle betalingen moet een soort bank-girocentrale worden opgericht. Arends denkt niet dat de bus- en tramkaartjes daardoor duurder worden. 'Omdat je dat vanuit één punt gaat doen, vallen de kosten erg mee.'

Arends is erg verguld met Motorola. Vergeleken met concurrrent Connexxion, dat al 45 miljoen gulden in de chipkaart stak, kostte de overeenkomst met Motorola hem slechts de prijs van een ticket naar het hoofdkantoor in Chicago. 'Je moet als vervoerder niet alles zelf willen ontwikkelen. Anderen zijn daar beter in.'

Ook projectleider G. Klomp van de Nederlandse chipkaart is in zijn nopjes met de komst van Motorola. Hij hoopt dat communicatiegigant de banken aanspoort om de Chipper en Chipknip ook geschikt te maken voor betalingen in het openbaar vervoer. Tot nu toe waren de banken daar niet zo happig op.

Vaillant van Motorola: 'De banken moeten nu kiezen. Ze hebben zich nooit beziggehouden met de wensen van de kaarthouder, maar ze moeten nu wel. Anders verliezen ze een belangrijke markt.'

Wie de landelijke invoering van de chipkaart gaat betalen, is nog steeds niet duidelijk. De kosten worden geraamd op een half tot een miljard gulden. Minister Netelenbos van Verkeer maakte maandag duidelijk dat zij er weinig voor voelt. 'Ik betaal de proeven. De rest regelt men zelf maar.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden