Spionagezaak Renault lijkt steeds meer op een interne afrekening

PARIJS - De beschuldiging van bedrijfsspionage lijkt als een boemerang bij Renault terug te komen. Het bedrijf is mogelijk de speelbal van een interne afrekening, waarbij een anonieme brief de hoofdrol vervult. Patrick Pélata, de nummer twee van het concern, heeft zijn twijfels al geuit en gezegd dat hij uit 'deze affaire alle nodige consequenties zal trekken.'

De elektrische aangedreven Renault Dezir. Informatie over de accu's zou tegen betaling zijn doorgegeven. © afp Beeld null
De elektrische aangedreven Renault Dezir. Informatie over de accu's zou tegen betaling zijn doorgegeven. © afp

Het begon allemaal op 10 januari met het op non-actief stellen van drie personeelsleden uit de hogere regionen van het bedrijf, die allemaal te maken hebben met de ontwikkeling van een elektrisch aangedreven auto. Ze moesten ter plekke laptop en mobiele telefoons inleveren en mochten geen stap meer in het concern zetten.

De elektrische auto is van cruciaal belang voor de toekomst van het concern, er is tot dusver vier miljard euro in het project geïnvesteerd. Het drietal zou tegen betaling informatie hebben doorgegeven, met name over de accu's. Al snel doken de namen van Chinese bedrijven op als opdrachtgever voor de spionage.

Stil

Na de aanvankelijke opwinding werd het stil rond de zaak. Het drietal, twee van hen hebben er al zo'n 25 dienstjaren opzitten, ontkende alles. En Renault kwam niet met nieuwe bewijzen. Carlos Ghosn, de directeur van Renault, moest op zeker moment naar buiten treden in de media om nog eens te zeggen dat het concern toch echt bewijzen had dat de mannen hun kennis aan het buitenland verkochten.
Maar die bewijzen kwamen niet, ook niet toen de politie er om vroeg.

Van de rekeningen in Liechtenstein en Zwitserland, waar de beloningen voor de spionage naar zouden zijn overgemaakt, ontbreekt tot dusver elk spoor. Terwijl die rekeningen ten grondslag liggen aan de beschuldiging.

Brief

Het onderzoek richt zich nu op de bron van de beschuldigingen: een anonieme brief, die vanuit de geledingen van het bedrijf zou zijn verstuurd. De twee leden van de interne veiligheidsdienst van Renault, die het onderzoek hebben uitgevoerd, weigeren de naam van de bron aan de politie door te geven. Een van hen heeft zich ziek gemeld.

Een van de beschuldigden, Michel Balthazard - 56 jaar en toen hij ontslagen werd behorend tot de top 25 van het concern - verbrak deze week zijn stilzwijgen. Ik heb van Renault nooit enige uitleg gekregen en niemand heeft me recht in het gezicht gezegd waarvan ik beschuldigd word, zei hij tegen le Figaro. 'In de zomer ging ik naar ons vakantiehuis in de Eure. In mei ben ik met mijn vrouw naar Corsica geweest. En elk jaar gaan we een week skiën. Ik ben ingenieur, ik leef niet op grote voet.'

Schadevergoeding

Balthazard zegt van Renault een schadevergoeding te zullen eisen die recht doet aan het 'weerzinwekkende vooroordeel' waar hij het slachtoffer van is.

Vorige week meldde zich een ander kaderlid van Renault, in 2009 onder vergelijkbare omstandigheden ontslagen. Philippe Clogenson vertelde Le Parisien dat hij onverhoeds te horen kreeg er van verdacht te worden tegen betaling bedrijfsinformatie te hebben doorgespeeld. Ook in zijn geval is het bewijs nooit geleverd.

Mocht de rechter vaststellen dat het trio ten onrechte beschuldigd is, dan is Renault bereid hen weer in dienst te nemen. Balthazard peinst er niet over. 'Ik zal niets doen wat het bedrijf in gevaar kan brengen. Maar de enige reden om er terug te keren, is om met Carlos Ghosn te spreken, oog in oog.'

Imagoschade
De spionage-affaire is ook een deuk in het imago van de tot voor kort op handen gedragen algemeen directeur Carlos Ghosn. Vakbondsvertegenwoordigers zijn bang dat de bedrijfsstress, die een paar jaar geleden tot een reeks zelfmoorden onder Renault-personeel leidde, zal oplaaien. Ghosn, een in Brazilië geboren Libanees, verdiende zijn sporen door van het zeer verlieslijdende Nissan weer een winstgevende autofabrikant te maken. In 2005 kreeg hij naast Nissan ook de leiding over het Franse zusterbedrijf Renault. De toekomst van dat concern hangt mede af van de ontwikkeling van elektrische auto's. Renault-Nissan wil in die sector tot de marktleiders behoren. De eerste modellen komen nog dit jaar op de markt. De resultaten van Renault liepen afgelopen jaar terug. In het bedrijf wordt nu geopperd dat Ghosn zijn aandacht wellicht weer uitsluitend op Nissan moet richten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden