Speciale biertjes veroveren Amerika

Wie de bierliefhebber voor zich wil winnen, moet met bijzonder bier komen. Vooral in de VS, waar het aantal microbrouwerijen is geëxplodeerd.

De vaten waarin Flemish Red Ale wordt gebrouwen, speciaalbier waarmee Bavaria de boer op wil in de Verenigde Staten.

In Amerika geldt het als hip. Het zure roodbruine bier Rodenbach dat als Flemish Red Ale wordt verkocht. Het wordt gebrouwen bij Palm in het Vlaamse Roeselare. 'Het bier wordt voor twee jaar in eikenhouten foeders opgeslagen. Hierdoor krijgt het die kenmerkende zure smaak', vertelt directeur Peer Swinkels van brouwerij Bavaria.

Vrijdag maakte het familiebedrijf in Lieshout bekend Latis Imports te hebben overgenomen, een importeur van Belgisch speciaalbier op de Amerikaanse markt. Het is een uitvloeisel van de eerste overname van Palm eerder dit jaar. Latin Imports heeft het verkooprecht in de VS van Palm en speciaalbieren als Rodenbach en Steenbrugge.

De VS zijn de meest trendy biermarkt in de wereld dankzij de invloedrijke amusementsindustrie. Maar het mist een echte biercultuur. 'Die is te vinden in vijf Europese landen: Nederland, België, Tsjechië, Duitsland en Groot-Brittannië. Die staan garant voor kwaliteitsbier.' Maar de biermarkt in de VS - een van de grootste ter wereld - is wel het meest veranderd. Juist in dat land hebben de grote pilsmerken steeds meer terrein ingeleverd aan speciaalbieren. Die worden door inmiddels ruim 4.500 kleine, mini- en microbrouwerijen op de markt gebracht, terwijl er in 1976 maar één was. Elke week komen daar wel een aantal nieuwe bij. Ter vergelijking: Nederland telt nu 350 brouwerijen, waarvan 330 eenmanszaken

Dat neemt niet weg dat de tien grootste brouwerijen (onder meer AB Inbev, MillerCoors, Heineken Inc., Constellation met Corona, Pabst, Boston, Diageo met Guinness) nog altijd 90 procent van de Amerikaanse markt bedienen. Maar ze hebben daarvoor steeds meer merken nodig. Ook zij bestoken de markt met speciaalbiertjes naast de traditionele pils. Vaak richten de grote brouwerijen zich daarbij op de markt voor vrouwen zoals Budweiser-producent AB Inbev met merken als Bud Light Lime Straw-Ber-Rita. Maar ze proberen ook terug te slaan met het benadrukken van de kwaliteit van het normale pils.

Miller adverteerde vorig jaar met de slogan 'one of the hardest beers in the world to brew' en Budweiser met 'brewed the hard way', terwijl Coors met zijn geschiedenis in het Wilde Westen pochte. Swinkels: 'Laten we eerlijk zijn. Een goede pils maken is nog altijd de grootste uitdaging voor een brouwer. Dat moet volledig zuiver zijn. Met het aroma van een speciaalbier valt wel iets te verdoezelen.'

Niettemin zit de groei in de smaakvolle speciaalbieren. Bierdrinkers zijn nu niet meer merkentrouw. Ze willen telkens iets nieuws proberen. Heineken beschouwt de nieuwe dynamiek als iets positief. 'Bier is weer hip en als op een na grootse bierbedrijf ter wereld zijn wij goed gepositioneerd om van deze trend te profiteren', aldus woordvoerder Jesper Kleingeld. Met succes bracht Heineken onlangs Lagunitas IPA op de markt als aanvulling op bestaande ambachtelijke merken zoals Affligem.

Bavaria probeert de speciaalbieren ook wereldwijd te marketen. Eerder verzekerde het zich al betere toegang tot de Britse markt. Die strategie blijkt ook uit de nieuwe reclamecampagne, waarbij de oeroude slagzin 'Zo. Nu eerst een Bavaria' is verruild voor het Engelstalige 'Welcome to the Family'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden