Soap en film 'Het Huis Anubis' gaan door het dak

De broodtrommels, puzzels, pennensets en wandklokken van Het Huis Anubis zijn niet aan te slepen. De volgende stap in de groei van de kindersoap, het best bekeken jongerenprogramma van de afgelopen maanden, is buitenlandse expansie....

Paul Onkenhout

De avonturen van tien kinderen en niet te vergeten de strenge conciërge Victor in een voormalige woning van een archeologenechtpaar, zijn dagelijks te zien op Nickelodeon. Het Huis Anubis is momenteel óók een daverend succes in de bioscopen en heeft belangstelling gewekt in Duitsland, de Scandinavische landen en de Verenigde Staten.

Algemeen directeur Patrick Alders van Nickelodeon trof in het buitenland een opmerkelijke gretigheid aan om de kindersoap, geproduceerd door het Belgische Studio 100, uit te gaan zenden.

‘De combinatie van kinderen die samen in een huis wonen en daar spannende avonturen beleven is niet spectaculair. Maar de toevoeging van allerlei mystieke elementen heeft ervoor gezorgd dat Het Huis Anubis op dit moment door het dak gaat; de tv-serie én de film. Het is een mooie mix van een soap, mysterie en humor die ook in het buitenland iets losmaakt.’

Ook commercieel is Het Huis Anubis succesvol. Aan de serie is een omvangrijke merchandising gekoppeld, van broodtrommels tot dvd’s en van een eigen site tot boeken en games. Dat is producent Studio 100, bij ouders van opgroeiende kinderen bekend van onder meer Kabouter Plop, K 3 en Samson & Gert, wel toevertrouwd.

Nickelodeon zendt de serie uit sinds september 2006. Het marktaandeel van de zender is dankzij de soap voor kinderen van 6 tot 12 jaar fors gestegen. Zondag viel de serie op het Cinekid Festival opnieuw in de prijzen. Evenals vorig jaar won Het Huis Anubis de publieksprijs. Eens te meer werd duidelijk dat ook kinderen gek zijn op soaps.

De voornaamste concurrent is momenteel Spangas dat vrijdag een Televizierring in de wacht sleepte voor de beste jeugdserie. Naar beide soaps kijken gemiddeld ruim 200 duizend kinderen, met uitschieters naar boven.

Het succes is overweldigend, aldus Dennis Bots. Hij is zowel de regisseur van de tv-serie als van de film die drie weken geleden in 111 bioscopen in première ging, Anubis en het pad der 7 zonden. Binnen zes dagen trok de film 100 duizend bezoekers (Goud).

Sinds zondag staat het aantal bezoekers op 400 duizend (Platina). Anubis en het pad der 7 zonden veroverde daardoor een plaats in top-20 van de best bezochte Nederlandse films sinds 1991. Bots: ‘Het succes is waanzinnig.’

Als kind was Bots diep onder de indruk van De Zevensprong van Karst van der Meulen, een tv-serie uit het begin van de jaren tachtig. ‘Ik werk het liefst voor kinderen. Anubis heeft precies de elementen waar ik als kind van hield, spanning, avontuur en mysteries.’

Het internaat Anubis is getroffen door de vloek van Toetanchamon. De oorspronkelijke bewoners, twee archeologen, zouden het graf van de Egyptische farao hebben geschonden. Bots: ‘Dat is het mysterieuze element. Kinderen blijken dat heerlijk te vinden. Het stelt ze in staat de realiteit even te verlaten.’

Het Huis Anubis heeft het succes van Zoop zowel op tv als in de bioscoop overtroffen, zegt algemeen directeur Alders van Nickelodeon. De serie over jonge dierenverzorgers was ook te zien op de kinderzender.

Het enorme bezoekersaantal vat regisseur Bots op als een persoonlijke triomf. Niet eerder trok een Nederlandse kinderfilm zoveel bezoekers in zo'n korte tijd.

Bots: ‘Het is overweldigend. Commercieel is de film een enorm succes. Maar het leukst vind ik het als kinderen vertellen dat ze zich in de bioscoop geen moment hebben verveeld.’

Paul Onkenhout

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden