Achtergrond Tropische Nachten

Slaapexpert geeft advies: hoe kun je het best omgaan met tropische nachten?

Nederland worstelt met de warmte. Tijdens de tropische nachten betekent dat woelen en draaien in bed. Maar stressen werkt averechts, zo waarschuwt psycholoog Barbara Mulder van slaapinstituut Slaapmakend. ‘Het lichaam heeft een natuurlijk herstelmechanisme om verloren slaap in te halen.’

Beeld ANP

Hoe komt het dat we slechter slapen met warm weer?

‘Verschillende zaken spelen een rol. Ten eerste is het s avonds heel lang licht. Het lichaam maakt daardoor later melatonine aan. Dat hormoon zorgt voor slaperigheid. Doordat het langer licht is, doet de slaap later zijn intrede. De ochtend erna moeten mensen gewoon werken, waardoor ze te korte nachten maken.’

En verder?

‘De temperatuur speelt natuurlijk ook mee, zeker bij deze hitte. Normaal daalt onze lichaamstemperatuur zodra we de avond ingaan. Dat is belangrijk om in de diepe slaap te komen. Dat is het deel van de slaapcyclus waarin het lichaam zich het meest herstelt. Het lichaam heeft het lastig om de lichaamstemperatuur omlaag te krijgen als de omgevingstemperatuur te hoog is. Daardoor vallen mensen moeilijk in slaap.’

In andere landen is het vaker zo warm. Wennen we uiteindelijk aan de hitte?

‘Het lichaam heeft inderdaad een gewenningsmechanisme. Het past zich aan als het lang achter elkaar warm is. Bij één warme dag slapen mensen vaak onrustig, maar bij een langere periode neemt de zogeheten slaapdruk toe. Op het moment dat iemand diepe slaap mist, is er een natuurlijk herstelmechanisme waardoor mensen hun slaap inhalen. Stel: ik leg je in een slaaplaboratorium en ik laat je één nacht niet diep slapen. Dan zorgt je lichaam dat je die verloren diepe slaap de nacht erop inhaalt. Het zorg ervoor dat je de diepe slaap alsnog bereikt, ook met deze warmte.’

Dus het lichaam herstelt zichzelf?

‘Klopt. Daarom is het belangrijk om vooral niet te stressen na één slechte nacht. Er valt van alles te proberen om een verloren nacht in te halen, maar het is beter om het gewoon te accepteren. Eén nacht slecht slapen? Daar is weinig mis mee. Dat kan het lichaam opvangen. Maak je niet druk, dan wordt de slaap vanzelf beter. Wat ook fijn is om te weten: in de zomer heeft het lichaam minder slaap nodig.’

Hoe komt dat?

‘In de zomer is het langer licht. Daardoor stelt de biologische klok zichzelf opnieuw in en hebben mensen minder slaap nodig. Hoewel te weinig natuurlijk ook niet goed is.’

Hebt u concrete tips?

‘Ga vooral wat later naar bed, zelfs als de nacht daardoor iets korter wordt. Het is beter om iets later maar goed te slapen, dan vroeg in bed te liggen en lang te woelen. Zodra mensen gaan woelen, maken ze zich druk en ontstaat stress. Dat zorgt ervoor dat je nog slechter in slaap valt. Wij adviseren mensen altijd om naar bed te gaan zodra ze zich slaperig voelen. Een streeftijd, 23 uur bijvoorbeeld, is mooi. Maar pin jezelf er niet op vast.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.