Eeuwig levenSimon Posthuma (1939-2020)

Simon Posthuma (1939-2020): huisvriend en ontwerper voor The Beatles

Hij had een hit, maar de Zaankanter Simon Posthuma gaat vooral de annalen in door zijn werk voor de allergrootste artiesten uit de flowerpowertijd. En als vader-van.

Simon Posthuma Beeld HH

Voor de huidige generatie is hij vooral bekend als de vader van Douwe Bob. ­Zelf scoorde Simon ­Posthuma met zijn toenmalige vrouw Marijke Koger – als See­mon & Marijke – een hit met I Saw You, dat in 1972 de tweede plaats bereikte in de Top 40.

Maar de Zaankanter zal vooral worden herinnerd als huiskunstenaar van de allergrootsten uit de popgeschiedenis. In Los Angeles was hij bevriend met Mama Cass, Peter Fonda, Joni Mitchell en Booker T. Jones, in Londen werkte hij met The Hollies (met Graham Nash) en The Cream (met Eric Clapton).

Een hoogtepunt in die jaren was zijn periode bij The Beatles. Twee jaar lang was hij kind aan huis bij de Fab Four, die toen net gestopt waren met touren en muziek ­gingen maken onder invloed van psychedelica. ‘Hij was op de set bij de opnames van A Day in the Life en All You Need is Love. Hij voegde de geestverruimende visualisaties aan hun werk toe’, zegt Joost ­Goosen, die in 2008 Posthuma’s ­biografie schreef.

Fool on the Hill

In die tijd vormde Posthuma met Marijke Koger en nog twee ­anderen het kunstenaarscollectief The Fool, dat Paul McCartney zou hebben geïnspireerd tot het nummer The Fool on the Hill.

Posthuma, die 28 februari overleed, werd geboren in Zaandam, als zoon van een gereformeerde politieman. Dat huiselijk milieu vond hij al snel te benauwend, en hij vluchtte het leger in. Maar drie maanden later liet hij zich afkeuren, trok naar Amsterdam en kwam terecht in de kunstenaarsscene rond het Leidseplein. In 1964 ontmoette hij de modeontwerpster en illustrator Marijke Koger. Na een reis door Europa settelden ze zich in Londen, waar Koger ging werken bij het theater van Beatles-manager Brian Epstein.

Op een dag stonden Paul McCartney en John Lennon op de stoep. Posthuma en Koger ontwierpen kostuums, beschilderden Lennons piano waarop I Am The Walrus werd gecomponeerd, maakten een wandschildering bij George Harrison thuis en een opvallende gevelschildering voor de Apple Boutique aan Baker Street.

Ook maakten ze een ontwerp voor de hoes voor de elpee Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Uiteindelijk koos de artdirector voor het ontwerp van Peter Blake. Posthuma en Koger mochten als troost een binnenhoes maken.

Hun namen gingen rond in de muziekwereld. Zo werden ze be­naderd door Mercury Records in de VS ze om een plaat te maken.

AARDBEIENIJSJE, IEMAND?

John en Paul zagen het wel zitten, dat twee Nederlanders de hoes voor Sgt. Pepper zouden maken. Maar het kwam er net niet van. Lees hier de reconstructie van John Schoorl.

Bentley met sterren op het dak

‘We kregen 100.000 dollar, terwijl geen van ons kon zingen of een instrument kon bespelen, dat soort waanzinnige dingen’, vertelde Posthuma in 2013 op de ­website Beatlesfanclub.nl. ‘Onze ­beschilderde Bentley met sterren op het dak werd in de SS Rotterdam gehesen en we gingen met de boot naar de Verenigde Staten.’

Ze namen twee elpees op, die werden geproduceerd door ­Graham Nash, lid van het legen­darische kwartet Crosby, Still, Nash & Young. Na vijftien jaar in Los Angeles te hebben gewoond, kreeg Posthuma heimwee.

‘Na het zien van een schilderij van Ruysdael spoedde ik mij naar het toilet om te kunnen huilen’, zei hij – en keerde zonder zijn vrouw Marijk terug naar de Zaanstreek. Samen met Ellen Benard kreeg hij in 1992 hier zijn zoon Douwe Bob Posthuma. Uit eerdere relaties had hij twee dochters, ­Roselie en Johanna.

In 2008 verscheen Goosens biografie A Fool such as I – De lotgevallen van Simon Posthuma. Vier jaar later kwam er een documentaire over Simon en zijn zoon Douwe Bob. Posthuma leed toen al aan het syndroom van Korsakov, waarvoor hij in 2015 moest worden opgenomen in een verzorgingstehuis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden