Sein staat op rood

Uit oogpunt van public relations had de NS het nieuwe boetebeleid niet op een ongelukkiger moment kunnen invoeren. Het uitdelen van gratis kaartjes was wellicht een passender gebaar geweest op de dag nadat opnieuw duizenden reizigers waren gestrand door een stroomstoring....

De NS-directie staat op het standpunt dat zij nietverantwoordelijk is voor de storingen die het gevolg zijn van degammele (computer)systemen waarmee spoorbeheerder ProRail detreinenloop probeert gaande te houden. De treinreiziger heeftechter een contract afgesloten met NS en mag, zoalsreizigersorganisatie Rover terecht stelt, verlangen dat dezealles in het werk stelt hem naar zijn plaats van bestemming tebrengen.

Geen spoorwegnet wordt zo intensief bereden als hetNederlandse. Dat stelt hoge eisen aan de organisatie en hetsysteem die een veilige treinenloop mogelijk moeten maken. Dathet daaraan schort, leert niet alleen de frequentie waarmeeseinen en wissels uitvallen. Verontrustender is dat ook de kansop een ernstig ongeluk toeneemt, zoals blijkt uit stilgehoudenveiligheidsstudies. Dat de reiziger dit in de eerste plaats deNS aanrekent, mag voor de politiek geen reden zijn haar eigenverantwoordelijk uit de weg te gaan.

Bij de verzelfstandiging en opsplitsing van de NederlandseSpoorwegen werd bepaald dat het beheer over de infrastructuur,inclusief de veiligheid op het spoor, de verantwoordelijkheidbleef van de overheid. In de toekomst zouden immers ook anderebedrijven van het spoor gebruik moeten kunnen maken. Deveiligheid mocht bovendien geen centenkwestie worden.

Van de beoogde concurrentie op het spoor is nietsterechtgekomen. Wel zijn in het oosten en het noorden enkelelijnen afgestoten naar regionale vervoerders. De reiziger kwamzo van de regen in de drup. Van de oude NS werd graag het beeldopgehangen van een verstard en ambtelijk bedrijf waar men meerwas geïnteresseerd in treinen dan in reizigers. Het had nochtanshet voordeel dat vervoer, onderhoud en beveiliging in een handwaren en binnen het bedrijf één taal werd gesproken. Nu is dereiziger overgeleverd aan een semi-private monopolist die zichbij mankementen aan het spoornet kan verschuilen achter eenorganisatie (ProRail) waarvoor niet hij, maar de overheidverantwoordelijk is.

De Tweede Kamer heeft nu van minister Peijs (Verkeer enWaterstaat) maatregelen verlangd. Daar is alle reden toe, maarhet kan niet verbloemen dat de Kamer, de 'paarse' partijenvoorop, zelf medeverantwoordelijk is voor de ontstane situatie.Na de verzelfstandiging leek het idee post te vatten dat men hetverder wel aan de markt en de NS kon overlaten. Liever dan teinvesteren in onzichtbaar onderhoud aan het bestaandespoorwegnet, richtte men zijn aandacht op prestigieuze projectenals HSL en Betuwelijn. In dat opzicht zal de Kamer ook bijzichzelf te rade moeten gaan als de volgende ontsporing meer daneen paar blauwe plekken tot gevolg heeft.Reageren? volkskrant.nl/commentaar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.