Schultz over hsl: De lijn staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Verkeersminister Melanie Schultz heeft geen tijd om nieuwe onderzoeken te doen naar de deal die ze heeft gesloten met NS over het berijden van de belangrijkste delen van het spoorwegnet. Onderdeel van die deal is dat de hogesnelheidslijn (hsl) tussen Amsterdam en België wordt geïntegreerd in de gewone dienstregeling.

Melanie Schultz gisteren tijdens het debat. © ANP

Opvallend is dat VVD-Kamerlid Charlie Aptroot juist wel pleit voor extra onderzoek naar meer concurrentie op het spoor. Ook Schultz is lid van de VVD.

Tegenvallende verliescijfers
De hsl is verlieslijdend wegens tegenvallende passagierscijfers. De situatie is zo penibel dat er geen tijd is voor nader onderzoek, stelde Schultz vandaag in een debat in de Tweede Kamer. 'De lijn staat op omvallen, het is twee voor twaalf. Na dit debat moeten we hom of kuit hebben. Het is niet voor niets dat een groot deel van het personeel in de zaal zit.'

De minister gaf verder aan dat ze niet van plan is de extra toeslag die betaald wordt voor een reis met de hsl helemaal af te schaffen. 'Mensen mogen best betalen voor een kortere reistijd'. Wel wordt onderzocht wat de prijs zal zijn van het reizen met gewone intercity's die binnenkort ook over het traject mogen.

Nieuw onderzoeken
Kamerleden hadden haar vandaag gevraagd om nieuwe onderzoeken te doen naar delen van het akkoord. Daarvoor is geen tijd, want anders dreigt faillissement. Dat zou een strop van naar schatting 2,4 miljard euro betekenen. De deal kost Schultz miljoenen. De VVD-bewindsvrouw maakte medio november bekend dat ze 300 miljoen kwijt is aan het akkoord, maar sommige fracties vinden dat ze de situatie te rooskleurig voorstelt en dat Schultz goochelt met cijfers.

Daarover vroegen ze vandaag duidelijkheid en verder wilden ze weten of ze naast de NS-oplossing ook naar andere buitenlandse bedrijven (Virgin, Deutsche Bahn) heeft gekeken. Ook vragen ze zich af of regionale treinvervoerders meer mogelijkheden moeten krijgen op het spoornet. Schultz wil dat NS vanaf 2015 voor 10 jaar een concessie krijgt om de belangrijkste spoortracés te berijden. Op twee trajecten in Limburg wil ze wel marktwerking toestaan en op drie andere trajecten onderzoekt ze dat. VVD'er Charlie Aptroot vindt dat te karig. Hij kreeg woensdag steun van PVV en CDA voor het idee om meer concurrentie voor NS te regelen.

De onderzoeken hiernaar duren te lang, zei Schultz. Zij wil snel op hoofdlijnen goedkeuring van de Kamer voor haar plannen. 'We kunnen deze kwestie niet in de lucht laten hangen. Dan hebben we een probleem met elkaar.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.