Rover: invoering chipkaart is grote puinhoop

Op de dag dat Rotterdam de strippenkaart afschaft heeft reizigersvereniging Rover er geen vertrouwen meer in dat de invoering van de ov-chipkaart, haar opvolger, slaagt.

‘Het is een grote puinhoop, de reiziger is in grote verwarring’, zegt Rover-voorzitter Michael van der Vlis, voorzitter van Rover. ‘We zijn in principe voor de ov-chipkaart, maar niet op de manier waarop het nu gebeurt.’

Weeffouten

Volgens hem kampt het nieuwe afrekensysteem voor het openbaar vervoer met zo veel problemen, onduidelijkheden en weeffouten, dat niet langer gesproken kan worden van louter kinderziektes. ‘We hebben een lijst met 38 zorgpunten opgesteld: variërend van het onterecht afboeken van saldo en een wirwar van tarieven, tot tegenstrijdige informatie over het in- en uitchecken.’

Voornaamste oorzaak van de problemen is volgens Van der Vlis het ontbreken van regie door een centrale instantie. Met de invoering van de ov-chipkaart verschuift de verantwoordelijkheid van het Rijk naar de decentrale overheden. Van der Vlis: ‘In elke regio mag de vervoerder samen met de regionale autoriteiten afspraken maken over de kleur, locatie en vorm van de incheckpaaltjes, de reisvoorwaarden en de tarieven. Die vrijheid wordt met grote begeerte aangepakt. In de ene stad betaal je 10 cent per kilometer, terwijl ergens anders 14 cent wordt gerekend. Van samenwerking tussen de vervoersbedrijven is vaak geen sprake.’

Randstadrail

Als voorbeeld noemt hij de situatie op het lightrailnetwerk Randstadrail tussen Rotterdam en Den Haag. Deze lijn wordt geëxploiteerd door het Rotterdamse vervoersbedrijf RET en de HTM uit Den Haag. ‘Een abonnementshouder moet verplicht inchecken bij de RET. Anders kun je bekeurd worden. Maar stap je aan boord van een wagon van de HTM, dan moet je juist weer niet inchecken. Anders wordt er namelijk reissaldo afgeboekt, terwijl zo iemand een abonnement heeft.’

Bovendien kennen beide vervoerders verschillende incheckprocedures. Bij HTM moet in het voertuig worden ingecheckt, terwijl bij de RET dat op het perron moet gebeuren. Volgens een woordvoerder van de HTM komt aan deze duale situatie geen einde. ‘Wij hebben ieder een eigen systeem die op een aantal punten niet op elkaar aansluiten.’

Poortjes voor de ov-chipkaart op het metrostation Weesperplein in Amsterdam. (ANP) Beeld
Poortjes voor de ov-chipkaart op het metrostation Weesperplein in Amsterdam. (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden