Postuum Richard Williams

Richard Williams, de geestelijk vader van Roger Rabbit, overleden

Roger Rabbit

Zijn bekendste creatie, een konijn dat Roger Rabbit heette, was een combinatie van een cashewnootvormig hoofd, in de stijl van Tex Avery, een pluk haar zoals Droopy, de overall van Goofy, een vlinderdas van Porky Pig, de handschoenen van Mickey Mouse en de wangen en oren van Bugs Bunny. Dit alles in de kleuren van de Amerikaanse vlag, om te zorgen dat de sympathie van het Amerikaanse publiek meteen bij het konijn lag. En zo werd Roger Rabbit, titelheld uit Who framed Roger Rabbit? van Robert Zemeckis uit 1988, een ode aan de Amerikaanse animatie-industrie. Maar dan wel getekend door de vrijdag op 86-jarige leeftijd overleden Canadese animatiefilmer Richard Williams, die voor zijn virtuoze werk aan de film van Zemeckis twee Oscars ontving (Best visual effects en de Special Achievement Academy Award voor de animatie). 

Who framed Roger Rabbit?, een van de grootste filmhits uit de jaren tachtig, was gesitueerd in het Hollywood van 1947, een wereld waarin cartoonfiguren (‘Toons‘) samenleven met mensen en privé-detective Eddie Valiant het moet opnemen voor ‘Toon‘ Roger Rabbit, die wordt beschuldigd van moord op een zakenman. Who framed Roger Rabbit? staat nu te boek als een moderne klassieker, eind jaren tachtig goed voor een herwaardering van het animatievak, die uiteindelijk zou leiden tot wat nu de ‘Disney Renaissance‘ wordt genoemd.

Williams, zoon van een illustrator en een schilder in Toronto,  was al vanaf zijn 16de tekenaar voor reclamebureaus, voordat hij begin jaren vijftig naar Ibiza emigreerde. Daar werkte hij voor een animatiestudio, en won al in 1958 zijn eerste BAFTA (Britse Oscar) voor zijn productie van The Little Island. Naast zijn werk aan Who Framed Roger Rabbit? is Williams misschien het bekendst door zijn animatiewerk aan de titelsequenties van films als What‘s New Pussycat? (1965), A Funny Thing Happened on the Way to the Forum (1966) en de latere Pink Panther-films.

Het levenswerk van Richard Williams was The Thief and the Cobbler, een handgetekende animatiefilm waaraan hij al in 1964 aan begon, gebaseerd op de ArabischeVertellingen van duizend-en-een nacht. Het was het begin van een eindeloze, complexe geschiedenis, die leidde tot een versie waar Williams niet meer achter stond. Uiteindelijk zou hij een voorlopige versie van de film zoals hij die voor ogen had gehad in 2013 eenmalig in Los Angeles draaien onder de titel A Moment in Time. De film was bij het overlijden van Williams nog altijd niet voltooid.

Overleeft een liefde ziekte, een miskraam of vreemdgaan? In Van Twee Kanten interviewt Corine Koole twee partners apart van elkaar over een heftige gebeurtenis in hun relatie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden