Retourtje Moermansk

Echt 2009, want het is duurzamer dan vliegen en onthaastend. Bovendien: geen last van wachttijden of almaar stijgende kosten door brandstoftoeslag en vliegtax....

Het is niet af te lezen aan de bescheiden stand van de Treinreiswinkel in hal 10 (bij Groot-Brittannië), maar treinreizen winnen weer aan populariteit.

Dat zie je terug in de groei van het aantal bestemmingen. Vijf jaar geleden nog werden vrijwel alle nachttreinen vanuit Nederland opgeheven, maar deze lijnen zijn inmiddels alle weer in ere hersteld. Ook het aantal treinen naar buitenlandse bestemmingen vanuit Nederland neemt toe. Zo vertrekt er dagelijks zes keer een trein naar Berlijn.

Verder gaan er weer rechtstreekse (nacht)treinen naar onder meer Milaan, Wenen, Praag, Kopenhagen, Warschau en Moskou. Vooral Zwitserland blijft een populaire treinbestemming, niet in de laatste plaats omdat in dat land het treinnet en ander openbaar vervoer zeer goed is geregeld.

En wat betreft de klassieker Parijs: de Thalys is compleet vernieuwd en gemoderniseerd. Er ismeer beenruimte en elke plek heeft een internetverbinding.

Net als in de vliegwereld geldt het principe: hoe eerder geboekt, hoe voordeliger de reis. Zo zijn er supervoordelige plaatsen in Europese nachttreinen vanaf 29 euro enkele reis. Wil je het goedkoopste tarief, moet je er wel een half jaar van tevoren bij zijn. Wie lang wacht, kan aanzienlijk duurder uit zijn.

Ook naar winterbestemmingen biedt de trein voordeel: geen gedoe met files, sneeuwkettingen of lange donkere nachten. Zo gaat de Alpen Expres rechtstreeks vanuit Utrecht naar Oostenrijk en Italië. Of neem de Ski-trein naar Zell am See. Jongeren kunnen alvast in de stemming komen in de Ski-trein Disco.

Ook buiten Europa kun je mooie treinreizen maken. Op de Vakantiebeurs staat bijvoorbeeld Amtrak voor treinen door Noord-Amerika. Of, nog exotischer: Incento heeft bijzondere treinreizen zoals ‘Witte nachten met Paul Theroux’, een 7000 km lange stroomtreinreis van Moskou naar Moermansk en weer terug. Of reis door Afrika van Noord naar Zuid: met Rovos Rail van Kaapstad naar Caïro.

Marian Holthuis

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden