Column Sheila Sitalsing

Respect valt de Subaru zelden ten deel

Van alle bijzonder- en merkwaardigheden uit de eerste aanzetten voor wat later dit jaar een klimaat- en energieakkoord moet worden – de woorden ‘rekeningrijden’ en ‘kilometerbeprijzing’ staan niet in de tekst over mobiliteit, maar dat komt ongetwijfeld nog – bleef de derdehands Subaru uit Rotterdam-Zuid het langst hangen. Hij vervulde een prominente rol in de toelichtende zin, uitgesproken door een van de voorzitters van de praatronden over het klimaat. Zwaardere belastingen op benzine- of dieselauto’s om zo subsidies op elektrische wagens te financieren ‘is onmogelijk’, lichtte zij toe. ‘Want dan betaalt iemand uit Rotterdam-Zuid met een derdehands Subaru de rekening voor het elektrificeren van de zakelijke rijder.’

Lekker dan. Doe je als Subaru je stinkende best een beetje leuk voor de dag te komen – en maar blijven uitleggen dat je auto’s reuze hoog scoren op veiligheid, betrouwbaarheid, waar voor je geld en rijplezier, dat ze geroemd worden om hun prima wegligging dankzij die fijne platte boxermotor, dat je er gerust twee decennia in kunt rondrijden zonder één keer de ANWB te hoeven bellen –, word je weggezet als een automerk dat het goed doet als afdankertje voor minvermogenden uit stedelijke gebieden die nimmer tot de klasse der ‘zakelijke rijders’ zullen behoren.

Alwéér weggezet. Want respect valt de Subaru zelden ten deel. (Zo figureerde de Justy in deze krant prominent in een stukje over ‘Goed-dat-ze-van-de-weg-zijn-auto’s’). Een type werd niet genoemd in verband met de derdehandsrijder die op Zuid woont, maar ze zullen wel weer de Impreza bedoelen. Subaru’s geschenk aan de wereld dat in diverse weinig memorabele edoch onverwoestbare variëteiten is langsgekomen, maar dat vooral in de testosteronvariant WRX tot de verbeelding spreekt. In de Volkskrant doen we graag aan het beledigen van de WRX en zijn bestuurders, op hipster-ironische toon (‘het matje onder de patsermodelletjes’ dat ‘enkele jaren geleden in trek was bij jonge bestuurders die in stijl bij de snackbar/shoarmatent wilden arriveren’, meestal met ‘een 19-jarig petje’ achter het stuur), opdat de lezer niet gaat twijfelen aan onze goede smaak.

Terwijl er ook de Forester is, ook al onverwoestbaar, en waar– eerlijk is eerlijk –deze krant respectvol en enthousiast over schreef (‘geweldige auto’, ‘stoer zonder zich uit te sloven’).

Maar die zie je op Zuid – ik kom er soms - niet zo veel rijden. Sowieso rijden er niet zo veel Subaru’s op Zuid of in de rest van het land. BMW’s, die zie je er wel. Heel mooie Golfjes. En de iets oudere Mercedes. Soms zelfs met een ‘zakelijke rijder’ achter het stuur, want ook op Zuid wonen gewone mensen met een inkomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.