ProRail en NS starten proef Eindhoven-Amsterdam

Spoorbeheerder ProRail en de Nederlandse Spoorwegen (NS) willen aan het eind van dit jaar de knoop doorhakken over het zogenoemde spoorboekloos rijden.

Om te kijken of het kan, doen de bedrijven samen met KNV Goederenvervoer vanaf 6 september nog een proef met elke tien minuten een trein op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven. Dat maakten de partijen zaterdag bekend.

Vorig jaar zomer deden de NS en ProRail al een proef op hetzelfde traject, nu doet ook het goederenvervoer mee. Bovendien viel een deel van de testperiode toen in de schoolvakantie en waren extra mensen en middelen ingezet om alles goed te laten verlopen.

De spoorbedrijven willen nu een ‘zo realistisch mogelijk beeld’ krijgen. De proef duurt langer; vier weken in plaats van een week. En naast de zes intercity- en stoptreinen rijden er dit keer ook ieder uur twee goederentreinen.

Begin juni ging de ministerraad akkoord met het plan om op de drukste trajecten in het land zes intercity’s en zes stoptreinen te laten rijden. Daarvoor is 3 miljard euro beschikbaar. Er zal extra infrastructuur moeten worden aangelegd en investeringen moeten worden gedaan in milieumaatregelen en veiligheid.

ProRail en de NS willen het spoorboekloos rijden binnen een paar jaar ingevoerd hebben. Wanneer dat gebeurt, zal sterk afhangen van de uitkomsten van de proef. ‘Als het snel kan zullen we het zeker snel doen’, aldus een woordvoerster van ProRail.

De vier drukke trajecten waar het om gaat zijn die tussen Schiphol-Amsterdam-Almere en Lelystad (SAAL), Schiphol-Utrecht-Arnhem/Nijmegen, Alkmaar-Amsterdam-Utrecht-Den Bosch en Eindhoven, en het traject tussen Den Haag-Rotterdam-Breda en Eindhoven.

Intercity van de NS (ANP) Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden