ProRail daagt staat vanwege storingen door dataverkeer

ProRail spant een rechtszaak aan tegen het Agentschap Telecom, dat onder het ministerie van Economische Zaken valt. De spoorbeheerder eist dat het agentschap bij de veiling van mobiele datafrequenties in oktober maatregelen neemt om te voorkomen dat smartphones het eigen communicatienetwerk van ProRail (GSM-R) verstoren. De veiligheid op het spoor is afhankelijk van GSM-R.

Beeld anp

Dit blijkt uit documenten van de rechtbank van Rotterdam, die in bezit zijn van de Volkskrant. ProRail wil dat het Agentschap Telecom het vermogen van de zendmasten van aanbieders van mobiele telefonie limiteert. Om het toenemende gebruik van smartphones te faciliteren, voeren telecomaanbieders het zendvermogen van hun masten steeds verder op.

Gsm-netwerk ProRail
De krachtigere zendmasten van de commerciële telecomaanbieders verstoren het gsm-netwerk van ProRail. De spoorbeheerder gebruikt het netwerk voor de informatieborden op de perrons en de communicatie met machinisten. Bijvoorbeeld om ze in noodgevallen te waarschuwen voor blokkades van het spoor. Ook het nieuwe veiligheidssysteem ERTMS dat verkeersminister Schultz wil invoeren om treinbotsingen te voorkomen, functioneert alleen als GSM-R in de lucht is.

Treinverkeer kan kortom, geen minuut zonder het gsm-netwerk van ProRail. Zodra dat stoort, moet de spoorbeheerder het treinverkeer stil leggen. Bij Doetinchem is dat al enkele keren voorgekomen. Ook in het buitenland veroorzaakt het groeiende mobiele dataverkeer steeds meer verstoringen in GSM-R-netwerken, blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie.

Om ongelukken en nodeloze vertragingen te voorkomen, wil ProRail dat het Agentschap Telecom voorkomt dat GSM-R wordt verstoord. Dit kan als het agentschap een limiet op het zendvermogen instelt bij de veiling. De maatregel heeft een nadeel: het maakt de frequenties minder waard.

Genegeerd
Economische Zaken heeft de verzoeken van ProRail tot nu toe genegeerd, zegt een woordvoerder van ProRail. De spoorbeheerder moet zelf maar aan tafel met de telecomaanbieders. 'Het ministerie gaat eraan voorbij dat wij geen enkel dwangmiddel hebben tegen onwillige telecomaanbieders', aldus de zegsman. 'Wij betreuren de opstelling van Economische Zaken, dit gaat om de veiligheid op het spoor.'

'De rechtszaak die ProRail nu aanspant, is in feite een publiek gevecht tussen de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur over wie de rekening betaalt voor de groei van het mobiele dataverkeer', zegt directeur Ad Toet van branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer. 'Economische Zaken verdient geld aan de veiling en ProRail (een verlengstuk van het ministerie van Infrastructuur, red.) moet vele tientallen miljoenen ophoesten om de negatieve bijwerkingen te voorkomen.'

Het ministerie van Economische Zaken en het Agentschap Telecom willen niet op de zaak reageren zolang deze onder de rechter is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden