Pronk: meer meetpunten rond Schiphol

Minister Pronk van Milieu wil meer meetpunten voor lawaai rond Schiphol dan de elf die zijn collega Netelenbos van Verkeer voorstelt....

Vrijdag praat het kabinet over de nieuwe geluidsnormen voor Schiphol na 2003. Dan is de vijfde landingsbaan klaar. In december vorig jaar stemden de ministers al in met een groei van het aantal vluchten van 420 duizend nu tot 600 duizend in 2010. Voorwaarde is dat de geluidshinder niet erger wordt dan hij nu is.

Netelenbos wil dat bereiken door het lawaai rond de luchthaven in de toekomst te verdelen via de vijf landingbanen en de vliegroutes. Ook hoopt zij op stillere vliegtuigen. Er komen voorgeschreven banen in de lucht. Voor de controle op de grond komen elf 'toetspunten'.

Pronk vindt dat veel te weinig. Als vliegtuigen door bijvoorbeeld slecht weer van de vliegroutes moeten afwijken, kunnen de gevolgen op de grond volgens hem niet worden afgelezen. Het aantal van 350 dat de milieuorganisaties bepleiten, vindt hij te veel.

De milieuminister heeft op zijn departement kenbaar gemaakt dat de vuurwerkramp in Enschede wat hem betreft aantoont dat de overheid precies moet weten welke risico's er voor woonwijken zijn. Om die reden moet het rijk volgens hem ook willen weten hoeveel toestellen er over een wijk vliegen.

Pronk wil bovendien dat Netelenbos na 2003 de geluidsoverlast daadwerkelijk gaat meten. Zij zegde dat eerder toe. Maar Netelenbos ziet het meten bij nader inzien niet zitten. Ze creëert zo immers een instrument dat gegevens levert waarmee burgers naar de rechter kunnen stappen.

Behalve over het aantal meetpunten zijn er twijfels bij collega-ministers over de privatisering van de nationale luchthaven. De overheid heeft na privatisering immers niets meer te zeggen over het terrein van de luchthaven.

De Tweede Kamer was dinsdag uiterst kritisch over de milieunormen voor Schiphol tot de vijfde baan er ligt. PvdA-Kamerlid Van Gijzel vindt dat Netelenbos tegen de afspraken in huizen laat bouwen in de zone waar bewoners veel geluidshinder ondervinden.

Volgens GroenLinks-fractievoorzitter Rosenmöller rekent de minister ten onrechte stille vliegtuigen niet mee in de geluidsbelasting. Ook ondervinden veel huizen buiten die zware overlastzone te veel hinder. 'Het groeiscenario prevaleert boven de milieubelangen', aldus Rosenmöller.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden