Pret in partjes

Net als tv-series worden games soms in afleveringen aangeboden...

Liefhebbers van computerspellen moeten soms lang wachten voor favoriete titels in de winkel liggen. In maart konden gamers eindelijk aan de gang met S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, een spel dat in 2001 was aangekondigd. Het zou oorspronkelijk in 2003 op de markt verschijnen.

Nog langer doet Duke Nukem Forever er over om de winkel te halen. De ontwikkelaar liet de eerste beelden zien in 1997. Sindsdien prijkt de titel in de toptien vaporware van techblad Wired met producten die met veel tamtam zijn aangekondigd, maar nooit het daglicht zagen.

Wat dat betreft hebben de fans van Sam & Max weinig te klagen. Van het humoristische spel rond het detectivekoppel, een hond en een hyperactief konijn, zijn zes afleveringen verschenen in negen maanden tijd. Sam & Max vertegenwoordigen een nieuwe trend. In plaats van jaren te werken aan een compleet spel met tien, twintig of dertig hoofdstukken – levels in het gamesjargon – brengen ontwikkelaars de pret in partjes uit. Fans kunnen de avonturen van Sam & Max van de website van ontwikkelaar TellTale Games plukken voor 8,95 dollar per aflevering. De voorlopig laatste, zesde aflevering verscheen vorige maand.

De afleveringen van Sam & Max zijn korte en technisch beperkte games. Heel wat ambitieuzer is het project waaraan de uitgever Valve zich heeft gezet. Toen het aankwam op een vervolg op zijn succesvolle sciencefictionspel Half-Life besloot Valve dat in drie delen uit te brengen.

Episode 1 kwam vorig jaar juni uit en kost inmiddels nog maar 9,95 dollar, de helft van de originele prijs. Het tweede deel moet in het vierde kwartaal van dit jaar verschijnen. Het derde deel, het slot van de serie, staat voor Kerst 2008 gepland.

Het is een experiment, zegt mede-oprichter Gabe Newell van het bedrijf in Bellevue (Washington), maar het idee is niet nieuw. In de jaren tachtig en negentig werden games al in afleveringen uitgebracht, waarvan de eerste gratis waren om kopers te ‘kweken’ voor de rest van de serie. Kingdom of Kroz in 1987, Commander Keen drie jaar later en Wolfenstein 3D in 1992 werden op die manier aan de man gebracht.

Newell signaleert enkele voordelen. Omdat Half-Life 2 deels online wordt gespeeld, kan Valve goed in de gaten houden wat spelers wel en niet bevalt. ‘Als ze ergens vastlopen, kunnen we dat in de volgende afleveringen verhelpen.’ Ook kan Valve makkelijker het verhaal aanpassen of schermfiguren vervangen – en zelfs laten doodgaan. Dat lot treft een van de hoofdpersonages in Half-Life 2. Het is een riskante ingreep: gamers houden het graag allemaal bij het oude.

Niet iedereen is ervan overtuigd dat games-in-afleveringen een levensvatbaar bedrijfsmodel oplevert. Mark Rein, vice-president van de Amerikaanse ontwikkelaar Epic (de makers van schietspel Unreal Tournament), waarschuwde vorig jaar dat de game-industrie niet de televisiebranche moet proberen na te apen.

‘Het is niet mogelijk om elke week een level op de markt te brengen’, aldus Rein. Op televisie vinden kijkers het geen probleem, een week te moeten wachten op de volgende aflevering. ‘Ze betalen er niet voor; dat doen de adverteerders.’ Gamers daarentegen moeten zes maanden wachten op een vervolg, zoals bij Half-Life 2. ‘Dat is een hele ruk.’

Steve Nix van concurrent id Software (de studio achter de Doom-spellen) ziet zijn bedrijf ook niet snel het diepe inspringen. ‘Laat het bedrijfsmodel zich eerst maar eens bewijzen’, vertelde Nix onlangs het vakblad The Hollywood Reporter.

Zijn scepsis lijkt niet ongefundeerd. Vorig jaar kondigde Ritual Entertainment in Dallas met veel bombarie de gamesserie SiN aan. Die zou negen episoden beslaan, met een nieuw hoofdstuk om de zes maanden. Nadat deel 1 was verschenen, trok Ritual de stekker uit het project.

Onafhankelijk ontwikkelaar George Broussard heeft er ook een hard hoofd in. ‘Mensen raken snel verveeld en haken af. Je kijkt nu elke week naar een uur Lost op de tv. Stel je voor dat je elk half jaar een aflevering van vier uur uitbrengt. Wie blijft dan zitten voor het vervolg?’ Broussard kan het weten. Hij was een van de scheppers van de originele Duke Nukem.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden