Eeuwige Leven Henk Pothoff (1945-2018)

Portrettist van prinsessen en theaterbeesten

Als fotograaf kreeg hij tal van grootheden voor zijn lens. Maar hij maakte met evenveel liefde prints en litho’s van andermans werk.

Henk Pothoff. Beeld RV

Goed was niet goed genoeg voor hem. Hij was een perfectionist. ‘Henk heeft mij geleerd wanneer zwart zwart is, hoe wit wit mag zijn en wanneer iets scherp is. Daar werd niet mee gerommeld. Een nauwelijks waarneembaar stofje of een ultralichte kleurafwijking en zo’n print verdween in de prullenbak’, vertelde fotograaf Bob Bronshoff op zijn uitvaart. Pothoff was een van de laatste Nederlanders die het uitstervende vak ­lithografie nog tot in de puntjes beheersten.

Begin november werd er longkanker bij Pothoff gediagnosticeerd. De eerste twee chemokuren sloegen goed aan. Maar een longontsteking werd hem fataal. Hij overleed 11 december 2018 in Amsterdam, waar hij zijn hele leven woonde en werkte. Met zijn vrouw Marion had hij twee dochters, Gijsje en Roosje.

Pothoff was de jongste in een gezin met vier kinderen. Zijn vader Piet was fotograaf bij grafisch bedrijf Jos Neve in Amsterdam. Henk besloot al jong in diens voetsporen te treden, hoewel zijn vader hem voorhield dat hij beter brugwachter kon worden. Al op zijn 14de jaar trad hij als leerling-lithograaf in dienst van drukkerij Keesmaat in Haarlem, waar hij tegen een weekloon van 1,29 gulden zijn opleiding kon combineren met werk in de praktijk. Later werd hij lithograaf bij kunstdrukkerij Luii & Co, een onder kunstenaars en grafici gerenommeerd Amsterdams bedrijf.

Als principieel dienstweigeraar had hij het geluk in vervangende diensttijd tewerkgesteld te worden bij de Staatsdrukkerij in Den Haag. Hier kon hij zijn passie voor fotografie ontwikkelen door lid en later voorzitter te worden van de fotoclub. In die periode maakte hij niet alleen in ruil voor een maaltijd portretten van de kinderen van zijn collega’s, maar ook fotoreportages van de creaties van de jonge modeontwerper René Gerretsen – geprezen door Paul Huf en paginagroot gepubliceerd in De ­Telegraaf. Daarnaast fotografeerde hij het huwelijk van prinses Margriet en Pieter van Vollenhove, sleep-ins in de Rai, het optreden van Aretha Franklin in het Concertgebouw, een jonge Johan Cruijff en veel theatergrootheden, zoals Annie M.G. Schmidt, Wim Sonneveld, Jenny Arean en Frans Halsema.

In 1976 besloot Henk voor zichzelf te beginnen. Op naam van hem en zijn bedrijf Colorset staan boeken, posters en magazines. Zo lithografeerde hij de weergaloze affiches van Anthon Beeke en diens met Lidewij Edelkoort uit­gegeven magazines View on Colour en Bloom. Tot nog maar kort geleden printte hij werk van fotografen als Koos Breukel. Pothoff was een aimabel man met een uitgesproken liefde voor zijn vak. ‘Hij werkte voor 50 procent op techniek en voor 50 procent op gevoel. En dat gevoel zat er maar zelden naast’, aldus Bob Bronshoff.

Op zijn 65ste verjaardag verscheen het boekje Was ik maar brugwachter geworden met een ­selectie van zijn fotografie uit de jaren zestig en zeventig. In opdracht van veel kunstenaars bleef hij ­– later met zijn vrouw Marion – ook daarna de lithografie en kleurseparaties voor zeef- en steendrukken doen. Een artist proof hoorde bij de honorering.

Hierdoor had hij een indrukwekkende verzameling grafiek met werk van Marlene Dumas, Jan Cremer, Jeroen Henneman en Pat Andrea. In september toonde hij onder de titel Een onverwachte echte collectie zijn werk in kunstenaarssociëteit Arti et Amicitia. Hij vond het nu, na bijna zestig jaar in het vak, tijd om er eens een punt achter te zetten en maakte samen met Marion plannen voor een nieuwe switch in het leven.

Zijn vrij plotselinge dood paste uiteraard niet in dat scenario.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.