Paus bepleit verzoening met moslims

Paus Benedictus XVI heeft christenen en moslims donderdag in Nazareth opgeroepen hun geschillen bij te leggen.

Hij deed dat tijdens een eucharistieviering in een amfitheater in Nazareth, waar volgens de Bijbel Jezus Christus de eerste dertig jaren van zijn leven heeft doorgebracht. Op de mis waren 40 duizend mensen afgekomen.

In Nazareth, in het noorden van Israël, wonen voornamelijk Arabieren. Van hen is 70 procent moslim, de rest is christen. Benedictus herinnerde eraan dat de stad de afgelopen jaren spanningen tussen beide geloofsgemeenschappen heeft gekend. ‘Ik roep de mensen van goede wil in beide gemeenschappen op de schade die is aangericht, te herstellen en in trouw aan ons gemeenschappelijk geloof in God, de vader van de menselijke familie, bruggen te bouwen en een manier te vinden om vreedzaam naast elkaar te leven’, zei de paus.

Bijbel
Aan de eucharistieviering in het Arabisch, Engels en Latijn namen meer dan 40.000 mensen deel. Het theater ligt op een berg, waar volgens de Bijbel een menigte Jezus van een rots probeerde te duwen, omdat zij de leer die hij verkondigde niet konden waarderen.

's Middags had de langverwachte ontmoeting plaats met premier Benjamin Netanyahu in het in het franciscanenklooster in Nazareth. Beide leiders spraken een kwartier over een gezamenlijke 'wens de diplomatieke relaties tussen Israël en het Vaticaan te verbeteren, evenals het vergroten van het beghrip tussen het jodendom en het christendom', aldus het kantoor van Netanyahu's na afloop.

Het zei dat de gesprekken 'in goede sfeer' verliepen. De verklaring steekt af bij de ophef die de in Duitsland geboren paus vrijdag veroorzaakte met een speech maandat bij eht Yad Vashem Holocaust monument voor de zes miljoen joden die de nazis hebben vermoord. Sommige Israëlis verweten de paus toen in te algemene termen over de genocide te hebben gesproken en te weinig medeleven te hebben getoond.

Grot
Later bezocht Benedictus de ernaast gelegen Grot van de Aankondiging (Annunciatie). Daar zou de aartsengel Gabriël Maria hebben gezegd dat zij het leven aan een kind, Jezus, zou schenken.

Benedictus is op een achtdaagse reis in het Midden-Oosten. Hij was de eerste drie dagen in Jordanië voor hij naar Israël reisde.
]]>

Paus komt aan in Nazareth (EPA)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden